Ny konserndirektør for anlegg i Skanska

Anders Geirsta overtar som konserndirektør for forretningsområdet anlegg i Skanska. Han tar over etter Steinar Myhre, som etter mange år i konsernledelsen ønsket avløsning. Geirsta kommer fra stillingen som prosjektdirektør ved prosjektet E05 Ny Hovedvannforsyning til Oslo.
Anders Geirsta - blir konserndirektør for Skanska Anlegg 1. april 2022.

Lederskiftet i anlegg er godt forberedt og konsernsjef Ståle Rød er svært glad for at Geirsta har tatt på seg rollen som leder for anleggsvirksomheten i Skanska Norge:

- Anders er svært kunnskapsrik og erfaren og har de siste årene hatt en sentral rolle i arbeidet med å utvikle Skanska Anlegg til å bli den ledende norske anleggsentreprenøren. Jeg er trygg på at Anders har det som skal til for å videreutvikle anleggsvirksomheten i Skanska Norge

Anders Geirsta har en lang karriere bak seg i Skanska. Etter ferdig utdannelse fra Stavanger Tekniske Fagskole startet han i 1993 i Selmer. Han har en bred prosjekterfaring og har vært med både på prosjekt i Mosambik, bygging av flere kraftverk, Ormen Lange, Orkdalsveien E39 og Gardermobanen. I 2014 ble han regiondirektør for anleggsområdet Industri, bro og marine før han i 2017 ble Chief Operating Officer (COO) for hele anleggsvirksomheten.

- Skanska Anlegg er en robust og veldrevet virksomhet og jeg gleder meg til å komme i gang med arbeidet. Sammen med alle de dyktige folka i anlegg er jeg trygg på at vi skal klare å fortsette den gode utviklingen vi er inne i, utaler Anders Geirsta.

Det formelle lederskiftet skjer 1. april i år. Steinar Myhre fortsetter som rådgiver for konsernsjef Ståle Rød frem til han går av med pensjon 1. januar 2023.

Audun Lågøyr, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 934 52 531

Anders Geirsta - blir konserndirektør for Skanska Anlegg 1. april 2022.

Skanska er et av verdens største entreprenør- og prosjektutviklinskonsern med virksomhet i Norden, Europa og USA. Skanska Norge har ca 3700 ansatte og rundt 200 pågående prosjekter over hele landet. Selskapet har virksomhet innen fire forretningsområder; bygg, anlegg, eiendomsutvikling og spesialister.

Naturvitenskap på agendaen - første spadetak for det nye vitensenteret i Kristiansand er tatt!10.4.2024 10:00:25 CEST | Pressemelding

Det var et viktig øyeblikk for kunnskaps- og vitenskapsformidling på Sørlandet, da det første spadetaket ble tatt for det nye vitensenteret på Gimlemoen. Dette markerer en ny æra for Vitensenteret Sørlandet og Universitetet i Agder (UiA), som sammen tar steget mot større og mer tilrettelagte lokaler. Vi bygger bygget som skal levere fremtidens læringsopplevelser innen naturvitenskap!