Ny forskningssjef for Infrastruktur i SINTEF

Pierre-Nicolai H. Schmidt-Melbye (37) er ansatt som forskningssjef i SINTEF Community. Schmidt-Melbye skal lede avdelingen Infrastruktur, som har ansvar for fagområdene vann og miljø, berg- og geoteknikk samt anlegg og samferdsel.
Pierre-Nicolai H. Schmidt-Melbye tiltrer 1. september som ny forskningssjef i avdeling Infrastruktur i SINTEF. Foto: Privat

Pierre-Nicolai Schmidt-Melbye kommer fra rådgiverfirmaet AFRY, der han har vært avdelingsleder for forretningsområdet Transportation i Trondheim. Han har erfaring fra ledelse og organisering av mange typer prosjekter, herunder tverrfaglige infrastrukturprosjekter, byggeprosjekter og større bruprosjekter. Schmidt-Melbye har en mastergrad fra Bygg- og miljøteknikk ved NTNU i 2008, og har etter det jobbet hos Reinertsen AS og senere ÅF Engineering i Trondheim.

I SINTEF skal Schmidt-Melbye lede 40 forskere og eksperter innen flere fagdisipliner på et forskningsområde i stadig endring. Avdelingen har både nasjonale og internasjonale oppdragsgivere, og leder flere store EU-prosjekter. På flere av forskningsområdene er Norge ledende.

– Jeg gleder meg til å bli mer kjent med forskningsmiljøet innen infrastruktur i Norge, og da er SINTEF det klart beste utgangspunktet. Økende krav til gjennomføringen av anleggs- og infrastrukturprosjekter gir gode forutsetninger og økt behov for utvikling og innovasjon. Her vil vi i SINTEF spille en viktig rolle. Skjæringspunktet mellom næringsliv, forskning og innovasjon er veldig spennende, og jeg tenker min erfaring fra rådgiverbransjen vil være bra i en slik jobb, sier Pierre-Nicolai Schmidt-Melbye.

SINTEF jobber tverrfaglig med både generisk kompetanse knyttet til bransjekompetanse og spissfaglig kompetanse på forskningstema. Schmidt-Melbyes brede erfaring fra rådgiversiden innen både konstruksjonsteknikk, planlegging, prosjektering og ikke minst prosjektledelse, vil være midt i blinken for å lede forsknings- og innovasjonsarbeidet videre i tett dialog med næringen.

– Vi er veldig glade for at Schmidt-Melbye kommer til SINTEF og skal lede forskningsarbeidet vårt innen infrastruktur framover. Vi har mange store samfunnsutfordringer og spennende forskningstema innen alle de tre områdene samferdsel, vann- og miljø og ikke minst innen berg- og geoteknikk. Klimautfordringer, lønnsomhet og sirkulærøkonomi er stikkord både vi i SINTEF og samfunnet rundt oss er opptatt av, sier konserndirektør Siri Hunnes Blakstad.

Pierre-Nicolai H. Schmidt-Melbye starter i jobben 1. september.

Dette er SINTEF Community

SINTEF Community er et forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg, infrastruktur og mobilitet. Vi skaper verdier for våre kunder og samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, sertifisering og kunnskapsformidling. Vi har spisskompetanse innenfor fagområder som arkitektur, bygg, vann, samferdsel og samfunnsøkonomi. Vi utvikler fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn.