Ny forskning: Presset på de unge øker i Kina

Å være ung i Kina har endret seg dramatisk fra 1930-tallet til i dag. Fra å være et relativt fattig land, har Kina på kort tid klart å løfte store deler av befolkningen inn i den økonomiske middelklassen.
Tre generasjoner, tre epoker
I det kritikerroste arbeidet «Modernization as Lived Experience», har professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Fengshu Liu, samlet ti års forskning på generasjonserfaringer fortalt gjennom livshistorieintervjuer med 98 kvinner og menn fra tre generasjoner (født fra 1940 – 2000)
Levestandard og forbruksvaner i Kina har for mange nådd vestlig nivå, og moderniseringen av landet går videre med uforminsket styrke. Dette påvirker både liv og læring i landet.
Hvordan har de massive endringen påvirket oppvekst og barndom i Kina? Hva kan kineserne fortelle om skole og utdanning, prestasjonspress og frihet? Hva er det som gjør menn til menn og kvinner til kvinner?
I tre artikler gir Det utdanningsvitenskapelige fakultet deg et innblikk i denne transformasjonen og hva den har betydd for unge kinesere.
Tre episoder
Fra Episode I: Barndom og oppvekst
─ Alle barn er dyrebare og uvurderlige, men kinesiske barn er litt mer dyrebare og uvurderlige enn andre.
─ Gutter ble banket mer enn jenter, men jenter fikk også sin del av den fysiske avstraffelsen. Flere, særlig i den eldste generasjonen, var redde for foreldrene sine, spesielt fedrene. Fedrene var familiens ubestridte overhode.
─ Et kinesisk storbybarn av i dag gjør ikke husarbeid lenger, med mindre det er av egen interesse. Familiens økonomi handler ikke lenger om sparing og asketisk livsførsel, men går heller til (det ene) barnets konsum.
─ Gå og hent vannet ditt selv, sa jeg. Da ville hun ikke drikke noe vann resten av den kvelden. Så jeg måtte fortsette å tjene henne.
Fra Episode II: Skole og utdanning
─ Læreren vår jobbet bare en måned eller to hvert år, før han dro på grunn av sult. Ingen lærere kunne fortsette, forteller en av besteforeldrene.
─ Ungdomsskoleelever presses til å konkurrere om opptak til videregående nøkkelskoler, grunnskoleelever til å konkurrere om opptak til høytpresterende ungdomsskoler, og barnehagebarn til å konkurrere om høytpresterende grunnskoler.
─ Det skal pleies og tilrettelegges helt fra de er bittesmå. Skyggeutdanning i form av betalt privatundervisning på kveldstid, i helgene og i fritiden, er vanlig, og selvsagt et utrolig pengesluk, tilføyer professor Liu.
─ Mange i undersøkelsen romantiserte barndommen som en lykkelig tid, selv om mye av den normale barndommen strengt tatt var stjålet fra dem som følge av utdanningspresset.
Fra Episode III: Kjønnsidentitet og det å finne seg en partner
─ Materiell rikdom opparbeidet gjennom store prestasjoner og entreprenørskap har blitt selve definisjonen på maskulinitet blant unge kinesiske menn.
─ Kvinneidealet portrettert i media var ifølge Liu generelt aseksuelt, selvsikkert, sterkt, og dypt engasjert i den sosialistiske saken. Feminin identitet ble frarådet og til og med fordømt.
─ Det vi ser, er at samtlige av de intervjuede jentene, uansett sosioøkonomisk bakgrunn, vektlegger mannen som det sterke kjønn og familiens søyle. De hevder sågar at menn er mer intelligente enn kvinner.
Lenker til episodene
Nøkkelord
Kontakter
Fengshu Liu
Professor
Institutt for pedagogikk
fengshu.liu@iped.uio.no
Ulf Tero GrefsgårdKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for pedagogikk
Tel:22858150u.t.grefsgard@iped.uio.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er et av de største utdanningsvitenskapelige forskningsmiljøene i Europa og det ledende multidisiplinære utdannings- og forskningsmiljøet i landet. Vi forsker på skole, læring, utdanning og pedagogikk - i tillegg til at vi utdanner lærere.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom