UiO - Naturhistorisk museum

Ny fiskeøgleart

En ny, 144 millioner år gammel fiskeøgleart er oppdaget på Svalbard. Den har fått navnet Keilhauia nui og var en havlevende jeger på omtrent fire meter.
Rekonstruksjon  av Keilhauia nui, tegnet av Esther van Hulsen.
Rekonstruksjon av Keilhauia nui, tegnet av Esther van Hulsen.

Forskere ved Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, har nå beskrevet arten i en vitenskapelig artikkel.

– Fiskeøgla er fra den aller tidligste delen av kritt og er den første marine øgla beskrevet fra denne tidsperioden på Svalbard, forteller doktorgradsstipendiat Lene Liebe Delsett, som er førsteforfatter av artikkelen.

Nesten hele skjelettet er bevart slik det var da dyret levde, med unntak av størstedelen av hodet. Internasjonalt er fiskeøgler fra denne tiden svært dårlig kjent. Artikkelen fokuserer på evolusjon av hofta hos fiskeøgler, og sammenlikner dette med utviklingen hos hvaler. Keilhauia nui har den mest komplette fiskeøglehofta fra tidsperioden kritt kjent i verden.

Navngitt etter geolog og miljøvernorganisasjon

Slektsnavnet Keilhauia er gitt etter Baltazar Mathias Keilhau (1797–1858), den første norske geologen som gjorde feltarbeid i Arktis. Han deltok på en ekspedisjon til Svalbard i 1827 og samlingene er bevart hos Naturhistorisk Museum i Oslo (NHM), i likhet med den nye fiskeøglen. Artsnavnet nui er oppkalt etter miljøvernorganisasjonen Natur og Ungdom, som feirer 50 år i 2017. Forskerne skriver i begrunnelsen for navnevalget at Natur og Ungdom jobber for å ta vare på dagens biologiske mangfold i Arktis.

60 marine øgler

I perioden 2004-2012 gravde forskningsgruppa Spitsbergen Mesozoic Research Group ut rester etter 30 svaneøgler og 30 fiskeøgler i området rundt Janusfjellet nord for Longyearbyen, fra tidsperioden sein jura til tidlig kritt (±150 millioner år siden). I den nye artikkelen omtales tre andre fiskeøgleskjeletter i tillegg til Keilhauia nui, som også er den fjerde nye fiskeøglearten som forskergruppen beskriver fra Svalbard.

Hva er fiskeøgler?

Fiskeøgler var en stor gruppe reptiler som levde i havet mens dinosaurene levde på landjorda. De hadde forfedre på land som tok steget ut i vannet for omtrent 250 millioner år siden, i tidsperioden trias. Fiskeøglene hadde en kropp som minner om delfiner, men med bakluffer og en vertikalt orientert hale, i motsetning til den horisontale hos delfiner. De hadde svært store øyne, og fødte levende unger. Dietten bestod antakelig for en stor del av blekksprut og noe fisk. Les mer om marine øgler.

Del av en doktorgrad

Førsteforfatter Lene Liebe Delsett er doktorgradsstipendiat ved Naturhistorisk Museum i Oslo. Doktorgraden hennes er på fiskeøglene funnet på Svalbard og å sammenligne disse med funn fra resten av verden. Hun er spesielt interessert i om fiskeøglene på Svalbard er en del av en isolert nordlig fauna, eller om de svømte rundt i alle verdenshavene.

Les den vitenskapelige artikkelen i tidsskriftet PLOS ONE som ble publisert 25. januar 2017.

Kontaktperson:
Lene Liebe Delsett, doktorgradsstipendiat ved Naturhistorisk museum i Oslo
mobil: 90134531
e-post: l.l.delsett@nhm.uio.no

Rekonstruksjon  av Keilhauia nui, tegnet av Esther van Hulsen.
Rekonstruksjon av Keilhauia nui, tegnet av Esther van Hulsen.
Last ned bilde
Lene Liebe Delsett, doktorgradsstipendiat ved Naturhistorisk museum i Oslo og førsteforfatter av den vitenskapelige artikkelen.  Foto: Spitsbergen Mesozoic Research Group.
Lene Liebe Delsett, doktorgradsstipendiat ved Naturhistorisk museum i Oslo og førsteforfatter av den vitenskapelige artikkelen. Foto: Spitsbergen Mesozoic Research Group.
Last ned bilde
Fra utgravingen av Keilhauia nui på Svalbard. Fra venstre: Linn Novis, Bjørn Lund, Tommy Wensås. Foto: Spitsbergen Mesozoic Research Group.
Last ned bilde
Bildet viser  Tommy Wensås fra utgravingen av Keilhauia nui på Svalbard. Foto Spitsbergen Mesozoic Research Group.
Bildet viser Tommy Wensås fra utgravingen av Keilhauia nui på Svalbard. Foto Spitsbergen Mesozoic Research Group.

Om UiO - Naturhistorisk museum

UiO - Naturhistorisk museum
Postboks 1172 Blindern

Følg pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Naturhistorisk museum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum