Ny Faforapport: Når mamma eller pappa blir utvist

Hva skjer med barn når en av deres foreldre skal utvises fra Norge? En ny evaluering fra Fafo viser at organiseringen av arbeidet med utvisningssaker skaper barrierer for at barn blir hørt. Hvordan kan vi sikre barnas rettigheter?

Illustrasjon: Colourbox

Fafos nye rapport redegjør blant annet for de rettslige rammene for høring av barn i utvisningssaker. Forskerne finner i sin evaluering at barns rett til å uttale seg fritt i utvisningssaker ikke er tydelig nok uttrykt i lov, forskrift og retningslinjer.

Rapportlanseringen finner sted i Fafos lokaler ved politihuset på Grøndland på torsdag 1. september på Fafofrokost som starter 08:30.

Velkommen ved Anna Hagen Tønder, forskningsleder, Fafo

Oppdragets bakgrunn og formål ved Kjersti Trøseid, direktør for Kontroll, Utlendingsdirektoratet

Presentasjon av Fafo-rapporten ved Fafo-forsker Nerina Weiss og advokat Cecilia Dinardi

Innlegg fra Astrid Bergmål, statssekretær (Ap), Justis- og beredskapsdepartementet

Panelsamtale med innledende kommentarer fra
Kjersti Trøseid, direktør for Kontroll, Utlendingsdirektoratet
Kjetil Larsen, direktør for fagavdelingen, Utlendingsnemnda
Kirsten Sandberg, professor og instituttleder ved Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo
Hanne Hamsund, daglig leder, For Fangers Pårørende

Spørsmål til forskere og til panel – fra salen og fra seere – sendes på sms til 469 10 718

Møteleder: Anna Hagen Tønder, Fafo

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Lanseringen på Fafo-tv (Fafos youtube-kanal)Videokanal

Illustrasjon: Colourbox

Boklansering: Sammen om trygg bosetting26.9.2022 10:13:32 CEST | Presseinvitasjon

Hvordan lykkes med trygg bosetting i kommunene når den det gjelder har omfattende helseproblemer og vurderes å kunne være farlig for andre eller sårbar for vold? Dette er hovedtema i en ny bok som er redigert av tre Fafo-forskere og utgitt på Universitetsforlaget. Det blir samtale med forfattere og bidragsytere i boken, og kommentarer fra sentrale aktører på området. Velkommen til lansering, tirsdag kl. 14:00!