Ny Faforapport: Når mamma eller pappa blir utvist

Hva skjer med barn når en av deres foreldre skal utvises fra Norge? En ny evaluering fra Fafo viser at organiseringen av arbeidet med utvisningssaker skaper barrierer for at barn blir hørt. Hvordan kan vi sikre barnas rettigheter?
Illustrasjon: Colourbox

Fafos nye rapport redegjør blant annet for de rettslige rammene for høring av barn i utvisningssaker. Forskerne finner i sin evaluering at barns rett til å uttale seg fritt i utvisningssaker ikke er tydelig nok uttrykt i lov, forskrift og retningslinjer.

Rapportlanseringen finner sted i Fafos lokaler ved politihuset på Grøndland på torsdag 1. september på Fafofrokost som starter 08:30.

Velkommen ved Anna Hagen Tønder, forskningsleder, Fafo

Oppdragets bakgrunn og formål ved Kjersti Trøseid, direktør for Kontroll, Utlendingsdirektoratet

Presentasjon av Fafo-rapporten ved Fafo-forsker Nerina Weiss og advokat Cecilia Dinardi

Innlegg fra Astrid Bergmål, statssekretær (Ap), Justis- og beredskapsdepartementet

Panelsamtale med innledende kommentarer fra
Kjersti Trøseid, direktør for Kontroll, Utlendingsdirektoratet
Kjetil Larsen, direktør for fagavdelingen, Utlendingsnemnda
Kirsten Sandberg, professor og instituttleder ved Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo
Hanne Hamsund, daglig leder, For Fangers Pårørende

Spørsmål til forskere og til panel – fra salen og fra seere – sendes på sms til 469 10 718

Møteleder: Anna Hagen Tønder, Fafo

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Lanseringen på Fafo-tv (Fafos youtube-kanal)Videokanal

Illustrasjon: Colourbox

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Webinar om arbeidsinnvandrerne i et presset boligmarked8.2.2024 12:37:04 CET | Presseinvitasjon

Arbeidsinnvandrere er sårbare i møtet med et begrenset og presset norsk utleiemarked. Situasjonen forverres av et stort antall flyktninger som også skal ha et sted å bo. Arbeidsinnvandrere som får bolig gjennom arbeidsgiver kan bli utsatt for utnytting eller havne i et sterkt avhengighetsforhold. På dette seminaret vil vi sette søkelyset på arbeidsinnvandreres boforhold, med vekt på dem som ikke eier egen bolig.