Ny Fafo-rapport om lavlønte

En ny Fafo-rapport som ser på lavlønte finner at det i privat sektor har blitt flere lavlønnsjobber fra 2008 og fram til 2018. Det er varehandelen som er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen i perioden er størst.
Illustrasjon: Colourbox.com

Rapporten Hvem er de lavlønte? lanseres av Fafo og Senter for lønnsdannelse tirsdag klokken 14:00 i Fafos lokaler. Forskerne bak rapporten har sett nærmere på om det har blitt flere lavlønnsjobber i det norske arbeidsmarkedet i fra 2008 til 2018. De har også kartlagt kjennetegn ved arbeidstakerne som utfører jobbene, og estimert hvilke faktorer som øker sannsynligheten for å ende opp nederst i lønnsfordelingen.

- Vi finner at det i 2018 var drøyt 600 000 som tjente under 85 prosent av industriarbeiderlønn. Et av de sentrale funnene i denne undersøkelsen viser at bedrifter uten tariffavtale økte andelen lavlønnsjobber med 8 prosentpoeng fra 2008 til 2018, mens andelen gikk ned med 4 prosentpoeng i bedriftene med tariffavtale, sier Bård Jordfald.

Rapporten har blitt til takket være økonomisk støtte fra LO, som ønsket en kartlegging av de laveste lønte i det norske arbeidsmarkedet, hvilke kjennetegn arbeidstakerne som tjener under 85 prosent av industriarbeiderlønn har, og hva det er som påvirker sannsynligheten for å være lavlønt. Dataanalysene er i sin helhet basert på lønnsstatistikk som Statistisk sentralbyrå (SSB) har stilt til rådighet for Fafo.

Rapporten «Hvem er de lavlønte?» er forfattet av Bård Jordfald, Fafo, Elin Svarstad, Fafo og Ragnar Nymoen, Økonomisk institutt, UiO

Rapportlansering i regi av Fafo og Senter for lønnsdannelse: Tirsdag 28. september 2021, kl. 14.00–15.30

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Direktesending fra Fafos youtubekanal, Fafo-tvVideokanal

Illustrasjon: Colourbox.com