Ny elbilrekord – igjen

I mars kom det nesten 14 000 nye elbiler på veiene. - Ny norsk rekord, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Stadig større andel av nye privatbiler er elbiler, derfor må det på plass flere ladere langs hovedveiene og bygges ut et nettverk av destinasjonsladere på feriesteder, butikker og hoteller. (Foto: NAF)

Til tross for varslede leveringsproblemer ble det satt nok en rekord i salg av nye elbiler i mars. Med 13 983 solgte elbiler har det aldri blitt solgt flere elbiler i noen måned i Norge.

Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. - Mars er en måned hvor elbilprodusentene skal nå målene for kvartalsrapportering, og vi ser tydelig at det påvirker leveransene til Norge, sier Braadland. Den forrige rekorden ble satt i desember, med 13 803 elbiler, også det en «kvartalsmåned».

Privatmarkedet: 96 prosent elbil

Andelen elbiler har heller aldri vært høyere enn de ble i mars.

- Nå selges det nesten bare elbiler. Det totale nybilsalget var på 16 238 biler. Det betyr at 86 prosent, eller nesten ni av ti solgte nye biler var en elbil. Holder vi bedriftsmarkedet utenfor og kun ser på privatkunder var faktisk elbil-andelen på hele 96 prosent, sier han. Heller ikke dette tallet har vært høyere.

I mars ble det til sammenlikning solgt 418 dieselbiler, 890 bensinbiler og 947 ladbare hybrider.

- Det er ikke bare oppsiktsvekkende høyt, det er tre år foran skjemaet til myndighetene, som har et mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen 2025, sier han. - Næringsandelen på 68 prosent i mars var for øvrig også ny rekord.

130 000 flere elbiler på ett år

Braadland mener at det massive elbilsalget aktualiserer behovet for et bedre ladenettverk.

- Regjeringen jobber nå med en ladeplan for elbiler, blant annet etter påtrykk fra NAF. Det nærmer seg påskeutfart, og da vil mange oppdage at det å lade en elbil kan bety kø, venting og irritasjon. Bare siden forrige påske er det kommet over 130 000 flere elbiler på veiene, sier han.

Mangler ladere langs hovedveiene

Braadland sier at det er spesielt to ting NAF kommer til å utfordre regjeringen på i deres ladeplan.

- Det ene er å få opp tempoet på bygging av flere raske ladere. Etter beregninger mangler det rundt 500 hurtigladere rundt om i landet for å dekke behovet. De aller fleste av disse laderne mangler langs de mest trafikkerte veiene, altså mellom de store byene, fordi det er her det selges flest elbiler.

- Det andre er at vi må få et helt annet nivå på utbygging av såkalt destinasjonslading, altså «saktelading», på hoteller, kjøpesentre og ved alpinbakker. Slik destinasjonslading er smart, både fordi det avlaster hurtigladenettverket, og fordi det betyr at folk kan lade når de stopper, framfor å måtte stoppe for å lade, sier han.