Ny effektiv kontraktsform - klart for ny veg i Namdalen
Grong kommune har vedtatt og godkjent ny reguleringsplan og vegvesenet har fått nødvending avtale om kjøp av grunn langs traseen med største grunneier, Namdalsbruket.
– Det betyr at vi holder vår tidsplan og kan starte arbeider rett over påske. Dette er svært gledelig, ikke minst fordi vi har planlagt og utviklet dette vegprosjekt på en helt ny og effektiv måte, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.
Den 11 kilometer lange parsellen inngår som en del av det nesten ti mil lange utbedringsprosjektet, E6 Grong til Nordland grense.
Entreprenør i «førersetet»
I mars i fjor ble det klart at entreprenørselskapet Letnes Entreprenør AS vant anbudskonkurransen og skal bygge E6 Fjerdingen til Grøndalselv. Kontrakten er en totalentreprise hvor både reguleringsplanlegging, prosjektering og utbygging inngår. Det vil blant annet si at entreprenøren tilbyr å bygge vegen i en foreslått trase, forutsatt at reguleringsplanen for vegen blir godkjent i ettertid.
– Å ha entreprenør i «førersetet» i reguleringsplanarbeidet på denne måten er en ny måte å utvikle og planlegge vegbygging på, sier Johnsen.
Mer for pengene
Løsningen Letnes Entreprenør har jobbet frem sikrer også bedre kvalitet på vegen med bl.a. færre avkjørsler. Ny veg skal i hovedsak bygges utenfor dagens E6 slik at trafikken blir minimalt berørt av anleggsdrifta. Trolig gir det også færre overraskelser og færre utfordringer å bygge ny veg, enn å skulle utbedre den gamle.
– Kontraktsummen på 204 millioner kroner viser også at bygging av ny og bedre veg i alle fall ikke blir dyrere enn å utbedre eksisterende veg, konkluderer Johnsen.
Godkjent plan
Den uvante prosessen har ikke bare vært krevende for entreprenøren, men også for Grong kommune og andre myndigheter. De har måttet jobbe på en annen måte enn før.
– Her må vi berømme både statsforvalteren, fylkeskommunen, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Grong kommune for meget godt samarbeid. De har fulgt opp og bidratt til at kontraktsformen så langt har vært en suksess, sier Johnsen.
Torsdag 24. mars ble reguleringsplanen for vegen behandlet og godkjent av kommunestyret i Grong.
Byggestart
Godkjent reguleringsplan gir utbygger (Statens vegvesen) byggetillatelse. Denne uka landet også Statens vegvesen en kjøpskontrakt for grunnen langs det meste av traséen. Dermed kan arbeidet med å bygge vegen starte så snart entreprenøren er klar.
– Vi tar sikte på å starte avskoging, bygging av avkjørsler og andre forberedende arbeider rett etter påske. Det sier daglig leder i Letnes Entreprenør AS, David Letnes
Dermed ligger alt til rette for at prosjektet skal holde sin fremdriftsplan.
– Det betyr at vegen etter alle solemerker vil stå ferdig og kunne tas i bruk i 2024, sier byggeleder i Statens vegvesen, Arild Gjerde.
Samhandlingsmøte
Tirsdag og onsdag denne uken hadde prosjektet samhandlingsmøte for å avklare forventinger og bli bedre kjent med hverandre før byggingen starter.
- God samhandling er nøkkelen for å kunne spille hverandre gode og for unngå unødvendige problemer under byggingen, sier byggeleder Gjerde.
Om prosjektet
Ny E6 skal stort sett bygges utenfor og parallelt med dagens E6 og er i hovedsak plassert på østsiden av dagens veg.
E6 Fjerdingen-Grøndalselv oppfyller ikke kravene til vegbredde på europaveg. Den nye vegen skal oppgraderes til dagens standard for nasjonale hovedveger. Tofeltsvegen vil få en bredde på ni meter. Fartsgrensen er planlagt til 90 km/t. For å oppnå dette legges det blant annet opp til et svært begrenset antall avkjørsler.
Målsettingen med utbyggingen er å bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten på den ca. 11 km. lange strekningen medregent prosjektet Fjerdingelvbrua som ble åpnet i oktober 2021 (Markert med blå ring i vedlagt kart).
Nøkkelord
Kontakter
Harald Inge JohnsenProsjektlederStatens vegvesen, E39 Ålesund-Molde
Statens vegvesen E39
Arild GjerdeByggelederStatens vegvesen, Utbygging Midt
Tel:97744710arild.gjerde@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mulig lengre tunnel gir utsatt planforslag på E3918.12.2024 15:26:47 CET | Pressemelding
Planforslaget for E39 Astad-Bjerkeset kommer over nyttår, da Statens vegvesen måtte gjøre tilleggsvurderinger av kostnadsoverslag og tunnellengde.
Stadig flere nullutslippskjøretøy18.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
88,1 prosent av alle nye førstegangsregistrerte personbiler hittil i 2024 er nullutslippsbiler.
Tjeldsundbrua blir lysregulert ut februar18.12.2024 09:53:39 CET | Pressemelding
Alle pendellager på Tjeldsundbrua på E10 må byttes ut. I tillegg til lysregulering, vil det fra slutten av januar bli kortere perioder med nattestenging av brua.
Signerte samarbeidsavtale om Norges første hydrogengraver18.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En ombygd Volvo gravemaskin kan bli et viktig bidrag i arbeidet med å kutte utslipp av klimagasser fra anleggsbransjen.
Nå går rv. 3 trafikken over nye Tunna bru17.12.2024 14:57:13 CET | Pressemelding
Norges lastebileierforbund har vært en pådriver for å bygge ny veg langs og over Tunna nord for Tynset. Tirsdag klippet regionsjef Guttorm Tysnes snora for den nye vegen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom