Ny dokumentar fra «Vårt lille land» sendes torsdag: Trond Giskes og Haddy Njies historie

Torsdag kl. 21.40 sender TV 2 og TV 2 Sumo en spesialdokumentar av «Vårt lille land». For første gang forteller Trond Giske og Haddy Njie sin historie.

For første gang forteller Trond Giske og Haddy N´jie sin historie i «Vårt lille land» som sendes torsdag 25. april kl. 21.40 på TV 2. Foto: Frank Melhus, TV 2.

- Det er på tide at denne siden av historien også blir fortalt. Trond Giske og Haddy Njie har inntil nå valgt ikke å snakke om hvordan de opplevde prosessen. Det gjør de nå, og jeg mener det er viktig at det kommer frem, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2.

Det er skrevet flere tusen artikler om metoo og Trond Giske. Og nå forteller Trond Giske og Haddy Njie sin historie. Om hvordan Arbeiderpartiet håndterte varslene, og hvordan media dekket saken.

- Dette er ikke en film som går inn i detaljer i varslene, selv om Trond Giske selvfølgelig får kritiske spørsmål om sin egen oppførsel. Det er en film der kamera snus, og samboerparets historie blir fortalt. Metoo er en globalt viktig kampanje som har satt søkelys på seksuell trakassering og maktmisbruk. Trond Giske var den offentlige personen i Norge som ble mest omtalt og sterkest knyttet til kampanjen. Men det er viktig å ha en diskusjon i kjølvannet av metoo. Nemlig om personer det varsles mot helt eller delvis kan havne i et rettstomt rom, fordi prosessen ikke håndteres godt nok. Og om det i realiteten er mulig for en som blir anklaget offentlig - å forsvare seg. Det finnes knapt noen fasit, men vi må tåle en debatt der også denne siden er med, påpeker nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2.

Jan-Petter DahlPR- og mediesjef

Kontaktperson for spørsmål om seertall fra media rundt programmene som sendes på TV 2-kanalene. Pressekontakt for Skavlan, Gullruten, Nyhets- og sportsprofiler, sportseventer og Allsang på Grensen.

928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole.

Ny sesong med Bloggerne kommer våren 2020 med tre nye profiler18.9.2019 07:00:00 CESTPressemelding

I dag vises den siste episoden fra den ellevte sesongen av «Bloggerne», men snart er den populære serien tilbake med sin tolvte sesong på TV 2 Livsstil og TV 2 Sumo. De nye profilene vi blir kjent med i neste sesong er Joakim Kleven og Iselin Guttormsen, og det blir gjensyn med en tidligere «Bloggerne»-profil Anne Brith Davidsen. Vi får også følge Linnéa Myhre, Martine Lunde, Caroline Berg Eriksen og Sofie Nilsen når en ny sesong er tilbake våren 2020.