Ny digital turvenn

Kjell Magne Bondevik, Liv Arnesen og Gunvor Hals tar med isolerte eldre på en tur fra Sognsvann til Ullevålseter gjennom Sanitetskvinnenes nye initiativ, en digital turopplevelse.
Liv Arnesen, Kjell Magne Bondevik og Gunvor Hals deler turtips og reflekterer over livet, karriere og hvor viktig det er med natur og mosjon.

På lørdag lanseres første episode av en digital turopplevelse, «Selskap på tur», som er et tilbud for eldre som bor alene eller på institusjon. Initiativet er et resultat av samarbeidet med Orkla Norge, for å nå de som er hardest rammet av koronakrisen her i landet.

– Koronakrisen har ført til at mange har kjent på hvordan det er å leve med frykten for smitte eller at tilbud og aktiviteter er blitt utsatt eller avlyst. Dette er et tilbud til ensomme og isolerte eldre om en digital turopplevelse med kjente ansikter og gode samtaler, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Norske Kvinners Sanitetsforening.

Kjell Magne Bondevik, Gunvor Hals og Liv Arnesen er gjestene i den første episoden av nysatsingen om digitale turopplevelser. I episoden deler de sine beste tur-tips, snakker om livet og karriere, samtidig som de reflekterer over viktigheten av natur og mosjon. Liv Arnesen (67) er norsk lærer, polfarer, eventyrer og foredragsholder. I 1994 ble Arnesen den første kvinnen som gikk alene, uten støtte eller forsyninger, til Sydpolen. Kjell Magne Bondevik (73) er politiker (KrF) og nåværende leder av Oslosenteret. Bondevik var statsminister 1997–2000 og 2001–2005, og var før det utenriksminister 1989–1990, samt kirke- og undervisningsminister 1983–1986. Gunvor Hals (67) er norsk TV-personlighet og programleder på radiokanalen NRK P1.

– Tidligere i år fikk 11 lokale sanitetsforeninger tildelt nettbrett for isolerte eldre. Nettbrettene lånes ut slik at de eldre kan ha kontakt digitalt med frivillige Sanitetskvinner og venner/familie. Episoden av «Sammen på tur» legges automatisk inn på nettbrettet slik at brukerne kan se på programmet når som helst. På sikt vil det også komme digitale konserter og andre interessante foredrag som eldre kan se på, sier Herlofson.

«Selskap på tur» lanseres på Facebook-siden «Fellesskap for seniorer». Dette initiativet er en del av samarbeidet om å nå sårbare barnefamilier, ensomme og isolerte eldre, og voldsutsatte kvinner som på grunn av koronakrisen trenger noe å se fram til i hverdagen. Orkla Norge ga 5 millioner kroner, hvorav 3 millioner går til aktiviteter som de lokale sanitetsforeningene kan tilby i sine lokalsamfunn.