Ny designretning med Volkswagen ID. GTI
En kompromissløs tilnærming til design blir en enda viktigere del av Volkswagen-konsernets strategi. Den nye konseptbilen Volkswagen ID. GTI understreket dette på et eksklusivt pressearrangement før bilmessa IAA i München.
Volkswagen-konsernet inviterte søndag kveld 400 gjester til sitt pressearrangement, i forkant av en uke hvor hele bilindustrien samles på IAA i München. Det var ikke tilfeldig at Volkswagen lot den helelektriske og lekne konseptbilen ID. GTI få verdenspremiere under arrangementet.
Volkswagen setter mer fart på elbilsatsingen sin. Den ledende bilprodusenten skal frem mot 2027 lansere hele 11 nye elbilmodeller. Det innebærer at merket befester en ledende posisjon også som elbilprodusent. I elbilporteføljen får GTI-navnet nytt liv i ID.-porteføljen, noe som markeres med lanseringen av konseptbilen ID. GTI. Volkswagen skal lansere en produksjonsversjon av modellen.
– Vellykket design er avgjørende for å begeistre kundene våre. Med en enda skarpere designidentitet får vi tydeligere personlighet for merkene våre. Volkswagen-konsernet skal bli et selskap drevet av design i enda større grad, hvor designerne kommer enda tettere på beslutningene, sier Oliver Blume, CEO for Volkswagen Group.
Pressearrangementet markerte også ettårsdagen for Blumes tiltredelse i rollen som Volkswagen-CEO. Blume har etablert tydelige prinsipper for hvordan Volkswagen skal utvikles videre, og her er utslippskutt og elektrifiseringsstrategien en avgjørende pilar.
Med over 100 millioner kunder verden over, understreket Blume viktigheten av kundetilfredshet, og knyttet dette sammen med emosjonelt design som ett viktig element når kundeverdi skapes.
– Merkene våre skal ha tydelig personlighet, og designstrategien vår skal videreutvikle dagens modeller og samtidig utvikle nye ikoniske modeller, sier Blume.
Kveldens høydepunkt på Volkswagen Groups arrangement var verdenspremieren for konseptbilen Volkswagen ID. GTI. I tillegg til å understreke Blumes tilnærming til design, bærer konseptbilen den rike GTI-arven videre inn i fremtiden.
– Volkswagen har en rik historie, og ID. GTI Concept understreker vår idé om å elektrifisere uten at det skjer på bekostning av ytelse, design og de de emosjonelle båndene GTI-modellene våre skaper til kundene, sier Andreas Mindt, sjefsdesigner for Volkswagen.
Mer informasjon om nye produksjonsklare ID.-modeller kommer løpende, og nylig ble ID. 7 lansert. Allerede fra nyttår skal Volkswagen personbil utelukkende selge fullelektriske nye personbiler i Norge. En elbilportefølje som treffer bredt, ikke minst etter introduksjonen av ID.7, kommer til å utvides ytterligere fremover.
ID.7 ble den femte elektriske personbilmodellen i ID.-familien til Volkswagen i Norge. Først ut var ID.3 i 2020, før familien er blitt utvidet med ID.4, ID.5 og ID.Buzz. Nå har lanseringen av konseptbilen ID. GTI vist at det kommer enda mer, og at designretningen blir enda skarpere og mer emosjonell fremover.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Rognlien SkovliDirektør for kommunikasjon og samfunnskontaktHarald A. Møller AS
Tel:+4791115986oyvind.skovli@moller.noBilder
Volkswagen har i en årrekke vært Norges mest kjøpte bilmerke. Vi har vært tilstede på det norske og er ledende innenfor elektriske biler gjennom den populære ID.serien,som i dag består av 6 modeller. Fra 2024 skal nybilsaget til Volkswagen Personbil kun bestå av nullutslippsbiler. Besøk oss gjerne på: https://www.volkswagen.no/no.html https://moller.no/no/nyhetsrom https://www.volkswagen-newsroom.com/en https://www.volkswagenag.com/
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
ID.7 Pro S med over 700 kilometers rekkevidde18.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Volkswagen ID.7 kommer nå i Pro S-utgave med større batteri, som gir både raskere lading og over 700 kilometers rekkevidde (WLTP). – Rekkeviddeangst hører forhistorien til, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom