Ny bom på Strynefjellet kan gi kortere kolonnekjøring
Denne uka ble en ny, helautomatisk bom satt i drift på riksveg 15 på Grotli på østsida av Strynefjellet. Ved hjelp av den kan kolonnestrekningen over fjellet kortes ned med 15 kilometer.
– Det er fiberutbygginga til Grotli som gjør at det nå er blitt mulig å få opp en helautomatisk bom her, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen om den nye bommen som står rett vest for Grotli Høyfjellshotell i Skjåk.
Fram til nå har kolonnekjøringa fra østsida av Strynefjellet startet 15 kilometer lenger ned, ved bommen på Billingen, selv om det har vært farbart opp til Grotli.
En bom nærmere fjellet har lenge vært et ønske fra brøytemannskapene som kjører kolonner over fjellet.
– Ny bom ved Grotli gjør at lengda på kolonnekjøringa kan bli redusert med halvannen mil når været tillater det og det er forsvarlig. Erfaringene tilsier at dette er tilfelle ganske ofte, særlig i siste halvdel av vinteren, sier Asbjørn Stensrud.
Redusert kolonnestrekning er en stor fordel for trafikanter som skal hele veien over fjellet, men også for hytteeiere, hotellgjester og næringsdrivende som skal til Grotli østfra siden de ikke lenger trenger å kjøre i kolonne like ofte som før.
Bom for trafikantenes sikkerhet
Både den nye bommen på Grotli og den gamle på Billingen er helautomatiske. Det vil si at de blir styrt fra Vegtrafikksentralen i Oslo. Der følger de med på vær- og føreforhold via værmeldinger og webkameraer samtidig som de har kontakt med brøytemannskapene på fjellet.
– Vi gjør alt vi kan for å holde Strynefjellet åpent så trafikantene kan ta seg over fjellet på egen hånd. Men når værforholdene gjør det uforsvarlig å kjøre over alene, steger vi vegen og innfører kolonnekjøring. Da loser brøytemannskapene bilistene over fjellet med en brøytebil foran kolonna og en bak, sier Stensrud.
– I blant, når været er så dårlig at det er umulig å holde vegen over fjellet åpen, må vi stenge for all trafikk. Da er det viktig å ikke ta seg forbi bommen selv om været kanskje ikke ser så dårlig ut der, sier han, - lenger oppe på fjellet kan det være mye verre.
Når vegen er stengt, jobber mannskapene fortsatt med å brøyte, så sant det er forsvarlig. Det er for å kunne åpne vegen igjen så fort som mulig når været tillater det.
Nøkkelord
Kontakter
Asbjørn StensrudSeksjonslederStatens vegvesen Drift og vedlikehold øst 1
Tel:99204570Tel:92647906asbjorn.stensrud@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg saker fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Statens vegvesen
Fire vil brøyte miljøvennlig i Vest-Finnmark15.4.2021 14:57:47 CEST | Pressemelding
Fire entreprenører ønsker jobben med å drifte riksvegene i Vest-Finnmark de neste fem årene. Alle forplikter seg til mer klimavennlig drift.
Tre vil brøyta meir effektivt på riksvegane i Haugesund og omegn14.4.2021 13:40:06 CEST | Pressemelding
Tre entreprenørar er med i konkurransen om å drifta riksvegane i Haugesund og omegn. Mesta leverte det lavaste tilbodet.
Folk aksepterer flere restriksjoner på bilbruk14.4.2021 11:07:44 CEST | Pressemelding
Folk er mer opptatt av miljø, men samtidig er det færre som tror at løsningen på miljøproblemene er innen rekkevidde. Det viser en fersk undersøkelse om befolkningens holdninger til miljø og bilbruk de siste 20 år.
Stor interesse for elektrokontrakter for riksveger Midt-Norge14.4.2021 10:06:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen er fornøyd med deltagelsen i konkurransen.
Dette redder liv i trafikken14.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Aldri før har vi visst mer om årsakene til at antallet drepte og hardt skadde i trafikken synker. En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), kan forklare hele 73 prosent av nedgangen de siste 20 årene. En tilsvarende rapport fra 2014, forklarte kun 31 prosent av nedgangen. Med mer kunnskap, kan vi målrette tiltakene og gjøre mer av det som virker.
Statens vegvesen imponert over gode klimaløsninger for drift av riksvegene i Hallingdal og Valdres13.4.2021 13:00:00 CEST | Pressemelding
Klimautslippene kan reduseres med opptil 85 prosent på driften av riksvegene. Det er enda mer enn Statens vegvesen forventet i den første driftskontrakten hvor miljø skal telle i tillegg til pris.
To entreprenører vil redusere svevestøv-mengden i Bergen13.4.2021 12:40:01 CEST | Pressemelding
To entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksvegene i Bergen og omegn de neste fem årene. Mesta leverte det laveste tilbudet.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom