Ny Avhendingslov og takstforskrift – erfaringer så langt
Endringene i Avhendingsloven, som regulerer bolighandelen mellom kjøper og selger, trådte i kraft 1. januar 2022. Regjeringens målsetting med endringene, sammen med innføring av minstekravet til innhold i tilstandsrapporter, er å redusere antall konflikter i forbindelse med boligtransaksjoner i det norske markedet.
Nå har det gått et halvt år, og så langt har tilbakemeldingene fra eiendomsmeglerbransjen vært preget av utfordringer og kapasitetsproblemer knyttet til gjennomføring av tilstandsrapporter.
- Vi ser at tilstandsrapport har blitt en enda viktigere del av eiendomsmeglerens verdikjede, og det er derfor utfordrende når dette blir en flaskehals i forbindelse med boligtransaksjonene, sier Christian Søhus, CCO i Söderberg & Partners.
Også takstbransjen kjenner på disse utfordringene, og bruker nå ca 30 % lengre tid per objekt enn tidligere.
- Færre takstmenn og forventningsstyring i forhold til selgers tilrettelegging for inspeksjon bidrar til kapasitetsutfordringer, sier Kenneth Hegge, Daglig leder i Supertakst.
Endringene har også ført til at boligkjøperne generelt har blitt mye mer interessert i å sette seg inn i boligens tilstand.
- Gode og effektive IT-løsninger er helt avgjørende for å få tilgjengeliggjort nok og riktig informasjon sier Terje Halvorsen, Co-founder i Vendu.
Supertrygg
Söderberg & Partners, Supertakst, Svea og Vendu har sammen lansert konseptet Supertrygg med følgende ambisjoner:
- Redusere konflikter i boligmarkedet
- Forenkle verdikjeden til eiendomsmegler
- Finansiere takstkostnaden for selger
Supertryggkonseptet består av et effektivt bestillingssystem for meglerne, moderne og effektivt rapporteringsverktøy for takstmennene, samt en digital løsning for tilgjengeliggjøring av informasjon knyttet til boligen – både for selger og kjøper. I tillegg finansierer Svea kostnaden for selger, slik at fakturaen først trekkes når boligen er solgt.
- Vi merker stor etterspørsel etter konseptet. Det appellerer til bransjen og de ulike aktørene fordi det har de riktige bestanddelene både for selger, kjøper og eiendomsmeglere. Velprøvde og effektive IT-systemer kan løse kapasitetsproblemene vi har opplevd til nå, samt bidra til en tryggere bolighandel, sier Christian Søhus.
Hvordan har dette gått så langt og hva blir viktig i tiden fremover?
- Mer tilgjengelig informasjon vil bidra til å styrke kompetansen – basert på fakta. Det vil kunne redusere konfliktnivået, og dermed gjøre bolighandel tryggere for alle involverte parter, avslutter Kenneth Hegge.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.PaneldebattVideokanal
Nøkkelord
Kontakter
Christian SøhusChief Commercial Officer Eiendom | Innovasjon | MarkedSöderberg & Partners
Tel:23 11 35 50Tel:95 27 64 27christian.sohus@soderbergpartners.noØyvind Müller FamestadAnsvarlig for kundeopplevelse, S&P EiendomSöderberg & Partners Norge
Tel:481 16 832oyvind.muller.famestad@soderbergpartners.noBilder
Lenker
Om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners er en av Nordens ledende rådgivere og formidlere av forsikringer og finansielle produkter. Våre oppdragsgivere er bedrifter, organisasjoner, fagforbund og privatpersoner.
Våre tjenester i Norge inkluderer forsikringsrådgivning, forsikringsmegling, pensjonsrådgivning, formuesrådgivning, medlemsforsikringer til foreningsmarkedet og uavhengig skadeoppgjør og skaderådgivning.
Konsernet har i dag 3300 medarbeidere fordelt på 144 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Luxemburg, UK og Spania. Hovedkontoret ligger i Stockholm.
Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 9 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 350 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.
Følg pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Söderberg & Partners på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Dekker reiseforsikringen påsketuren?22.3.2024 13:48:41 CET | Aktuelt
Påsken er en tid med høy reiseaktivitet. Da er det svært viktig å ha en aktiv reiseforsikring som kan hjelpe deg hvis noe inntreffer. Reiseforsikring kan kjøpes gjennom mange ulike kanaler, husk å sjekke hva som dekkes i forhold til ditt behov.
Båtpuss og årets første tur21.3.2024 13:27:53 CET | Aktuelt
Påsken er høysesong for båtpuss og kanskje også tid for årets første båttur. Vi erfarer desverre at det oppstår mange skader i forbindelse med sjøsetting og den første båtturen for sesongen, advarer Sindre Ek i båtavdelingen hos Söderberg & Partners.
Ikke glem personalgodene i lønnsamtalene21.3.2024 12:47:54 CET | Aktuelt
Hovedtema ved både nyansettelser og lønnsjusteringer er naturlig nok lønn, men ikke glem personalgodene. Pensjons- og forsikringsordninger og andre personalordninger kan også utgjøre en stor verdi for den enkelte ansatte.
Leonhard Nilsen & Sønner velger Kystmegler28.2.2024 09:01:17 CET | Pressemelding
Vi er glade for å kunngjøre at Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS), har valgt Kystmegler AS som sin forsikringsmegler. Avtalen omfatter rådgivning og megling av skade-, person- og pensjonsforsikring.
Viktig virkemiddel når antall konkurser øker22.2.2024 10:53:25 CET | Aktuelt
I følge tall fra data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet, økte antall konkurser i Norge med 18% i 2023 sammenlignet med året før. Trenden ser ut til å fortsette i 2024. Usikkerhet i markedet fører til at mange bedrifter har behov for å sikre sine verdier. Kredittforsikring kan være ett av virkemidlene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom