«Nu rinner solen opp» - første singel fra Eli Storbekkens fortryllende plate ute i dag!

8. oktober kommer «Nu rinner solen opp», som er første singel fra Eli Storbekkens kommende plate «Tidløse toner» (ute 05. november 2021). På denne platen blir Elis vokal akkompagnert av landets fremste jazzmusikere, derav Mats Eilertsen og Mathias Eick, i en nydelig sammensmelting av norsk tradisjonsmusikk og jazz.
Eli Storbekken. Foto: Bjørnar Øverbø

Eli Storbekken - "Nu rinner solen opp" - release 08/10

«Nu rinner solen opp» er en kjent salme fra Østerdalen, med tekst skrevet av Thomas Kingo i 1674, og melodi etter Hanna Moren (1848-1933) fra Trysil. Hanna Moren hadde en yndig stemme og en egen ukunstig måte å synge på som Eli har latt seg inspirere av. Eli har i samarbeid med pianist og arrangør Andreas Ulvo, samt et superlag av jazzmusikere, evnet å skape et tidløst uttrykk, hvor folkelig sangtradisjon møter dagens instrumentale lydbilde.

Hør "Nu rinner solen opp" her

«Tidløse toner» inneholder i hovedsak religiøse folketoner fra Østerdalen.
- Religiøse folketoner var en viktig del av livet til folk i tidligere tider, i dag er mange av disse melodiene i ferd med å forsvinne. Som ung lærte jeg de fleste av disse melodiene av min far, Egil Storbekken - sier Eli.

De fleste tekstene er skrevet av de store danske salmedikterne Thomas Kingo (1634-1703) og Hans Adolph Brorson (1694-1764). Musikkforsker Ole Mørk Sandvik (1875-1976) reiste på innsamlingsferder i flere dalfører på begynnelsen av 1900-tallet. Han ga blant annet ut «Østerdalsmusikken» (1943), som er en viktig bok for dem som er interessert i folkemusikk fra dette distriktet. I denne boken skrev han blant annet at «de religiøse folketonene er noe av det mest intime i norsk folkemusikk».

Eli Storbekken er en av landets mest etablerte og erfarne folkesangere, født i Østerdalen. Der fikk hun også sin første interesse for folkemusikk gjennom sine foreldre (Edith og Egil Storbekken), og som denne utgivelsen er dedikert til. Hun har en lang og variert karriere innen den vokale folkemusikken, og har samarbeidet med musikere innen mange ulike sjangrer. I 2009 ble hun vinner av  Folkelarmprisen i kategorien «Gruppe» for CD-utgivelsen MAROS. Hun har også mottatt priser som Norwegian folk music awards (2009), Rolf Gammlengprisen og Tolgaprisen (2011).

Eli Storbekken: sang
Andreas Ulvo: piano
Mats Eilertsen: kontrabass
Mathias Eick: trompet
Helge Norbakken: perkusjon

Eli Storbekken. Foto: Bjørnar Øverbø
Cover "Nu rinner solen opp". Bilde: Christopher Rådlund. Grafisk design: Nick Alexander.