«Nu rinner solen opp» - første singel fra Eli Storbekkens fortryllende plate ute i dag!

8. oktober kommer «Nu rinner solen opp», som er første singel fra Eli Storbekkens kommende plate «Tidløse toner» (ute 05. november 2021). På denne platen blir Elis vokal akkompagnert av landets fremste jazzmusikere, derav Mats Eilertsen og Mathias Eick, i en nydelig sammensmelting av norsk tradisjonsmusikk og jazz.

Eli Storbekken. Foto: Bjørnar Øverbø

Eli Storbekken - "Nu rinner solen opp" - release 08/10

«Nu rinner solen opp» er en kjent salme fra Østerdalen, med tekst skrevet av Thomas Kingo i 1674, og melodi etter Hanna Moren (1848-1933) fra Trysil. Hanna Moren hadde en yndig stemme og en egen ukunstig måte å synge på som Eli har latt seg inspirere av. Eli har i samarbeid med pianist og arrangør Andreas Ulvo, samt et superlag av jazzmusikere, evnet å skape et tidløst uttrykk, hvor folkelig sangtradisjon møter dagens instrumentale lydbilde.

Hør "Nu rinner solen opp" her

«Tidløse toner» inneholder i hovedsak religiøse folketoner fra Østerdalen.
- Religiøse folketoner var en viktig del av livet til folk i tidligere tider, i dag er mange av disse melodiene i ferd med å forsvinne. Som ung lærte jeg de fleste av disse melodiene av min far, Egil Storbekken - sier Eli.

De fleste tekstene er skrevet av de store danske salmedikterne Thomas Kingo (1634-1703) og Hans Adolph Brorson (1694-1764). Musikkforsker Ole Mørk Sandvik (1875-1976) reiste på innsamlingsferder i flere dalfører på begynnelsen av 1900-tallet. Han ga blant annet ut «Østerdalsmusikken» (1943), som er en viktig bok for dem som er interessert i folkemusikk fra dette distriktet. I denne boken skrev han blant annet at «de religiøse folketonene er noe av det mest intime i norsk folkemusikk».

Eli Storbekken er en av landets mest etablerte og erfarne folkesangere, født i Østerdalen. Der fikk hun også sin første interesse for folkemusikk gjennom sine foreldre (Edith og Egil Storbekken), og som denne utgivelsen er dedikert til. Hun har en lang og variert karriere innen den vokale folkemusikken, og har samarbeidet med musikere innen mange ulike sjangrer. I 2009 ble hun vinner av  Folkelarmprisen i kategorien «Gruppe» for CD-utgivelsen MAROS. Hun har også mottatt priser som Norwegian folk music awards (2009), Rolf Gammlengprisen og Tolgaprisen (2011).

Eli Storbekken: sang
Andreas Ulvo: piano
Mats Eilertsen: kontrabass
Mathias Eick: trompet
Helge Norbakken: perkusjon

Eli Storbekken. Foto: Bjørnar Øverbø
Cover "Nu rinner solen opp". Bilde: Christopher Rådlund. Grafisk design: Nick Alexander.

Synnøve Brøndbo Plassen slipper debutalbum med slåttetralling fra Folldal!22.10.2021 11:44:26 CEST | Pressemelding

"Hjemve" betyr hjemlengsel, og er tittelen på Synnøve Brøndbo Plassen sitt debutalbum! Med denne utgivelsen ønsker Synnøve å løfte frem den fantastiske tradisjonen for slåttetralling fra hennes hjembygd Folldal. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra, som har resultert i en nydelig debutplate, produsert av den prisvinnende folkemusikeren og komponisten Gjermund Larsen. Plateslipp blir på Sentralen i Oslo, fredag 22. oktober!

Stian Carstensen releases the musical masterpiece "Musical Sanatorium"22.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Listen to "Musical Sanatorium" here Drawing inspiration from the wild hills of Carpathia, the endless dark forests of Hyperborea, the ruin-strewn plains of Thrace to the rugged Anatolian plateau, noted multi-musician and composer Stian Carstensen has created a remarkable album that truly reflects his unique and versatile talents. The musical masterpiece "Musical Sanatorium" is out now. Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed band Farmers Market. He is actively involved in a variety of musical genres and plays an increasing number of solo concerts, classical and jazz, and folk music at festivals all around the globe. He is a multiple prize-winning recipient of music industry awards and has collaborated with several prominent artists on numerous projects. He was recently nominated for the prestigious Nordic Council Music Prize 2021. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to

Stian Carstensen slipper det spektakulære mesterverket "Musical Sanatorium" i dag!22.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

Hør "Musical Sanatorium" her Multi-instrumentalist og komponist Stian Carstensen er en genierklært musiker og blant annet kjent som ledestjernen for det kritikerroste bandet Farmers Market. Han er mottaker av en rekke priser og har samarbeidet med flere renommerte artister. Stian ble nylig nominert til Nordisk råds musikkpris 2021 basert på albumet "Musical Sanatorium". Musikalsk er han anerkjent for banebrytende arbeid innenfor forskjellige stilarter og tradisjoner og for å sprenge grenser musikalsk. Musikken fra albumet kan beskrives som filmatisk, melodisk og rytmisk, en slags hybrid av vesteuropeisk film og kunstmusikk, forenet med de bulgarske eksotiske rytmene. Besetningen består blant annet av stryk, fagott, leirgjøker, pedal steelgitar, harpe, kor, diverse gitarer, rytmeseksjon, diverse analoge synther, orgler og horn. Musikken er dramatisk og storslagen med instrumentkombinasjoner som aldri tidligere har vært hørt. Albumet har bidrag fra anerkjente talenter som Mike Patton, Ol

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!