NU KOMMER ELEKTRISKE BILER FRA MAXUS TIL DANMARK!

Elbilproducent Maxus etablerer sig i Danmark og rekrutterer Steffen Vilstrup, tidligere regionschef for FCA, som Country Manager i Danmark. Maxus EV80 er en EL-varebil, der kan transportere mere end ti kubikmeter med en rækkevidde på op til 200 kilometer. Samtidig lanceres e-Deliver 3 og også den første personbilen Maxus Euniq MPV efter sommerferien
Maxus EV80 og e-Deliver 3

- Interessen for elbiler vokser støt, men de varebiler, der findes på markedet i dag, er dyre og har en begrænset rækkevidde på en opladning, siger Steffen Vilstrup.
Her kan Maxus udfylde det behov. Steffen Vilstrup er rekrutteret som Country Manager for den kinesiske elbilproducent Maxus. Han har mange års erfaring inden for bilindustrien og har blandt andet fungeret som regionschef for FCA i Danmark.

"Alle, der er aktive inden for bilindustrien, er opmærksomme på, at benzin- og dieseloperationer ubønhørligt er ved at blive udskiftet, men indtil videre er emissionsfrie biler et marginalt fænomen for de få, der har råd," siger Steffen Vilstrup. Af de over en halv million varebiler, der i øjeblikket ruller på vores veje, er kun få elektriske, jeg tror Maxus kan ændre det.
Maxus er et helejet datterselskab af SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), der producerer syv millioner biler årligt. Det gør selskabet til Kinas største - og verdens syvende - største bilproducent.
Til at begynde med tilbyder Maxus varebilen EV80, der med sin banebrydende rækkevidde og lasteevne passer både til transportfirmaer og håndværkere. Maxus EV80 vil således konkurrere i samme segment som Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter.

Maxus e-Deliver 3 varebiler findes i to størrelser (4,8 og 6,3 m3) med 2 forskellige batterier (35 og 52,5 kWt), og har klasseledende specifikationer, rækkevidde og nyttelast. Maxus har hidtil solgt over 800 e-Deliver 3 i Norge og Sverige

- Biler på EL har betydet en systemændring i bilindustrien. Nye spillere kommer nu ind på det danske marked og tager markedsandele fra de allerede etablerede bilproducenter. Jeg tror, Maxus har gode muligheder for, at etablere sig på det danske marked, ikke mindst om nogle mdr, hvor vi kommer med vores personbiler. Det bliver spændende at tage del i denne rejse og jeg vil gerne bidrage med min erfaring fra den ”gamle verden”, til den nye klima venlige æra i bilbranchen, siger Steffen Vilstrup.

Maxus har været etableret i Norge siden 2018, hvor IKEA blandt andet bruger Maxus EV80 til hjemmeleveringer i Oslo-området. I Sverige testes Maxus EV80 af en række vognmænd, inklusive Widrikssons og Bring Sweden.
Da Maxus ejers af SAIC der er partner i verdens største producent af elbilbatterier, CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd), er batteriets fremtidige leveringskapacitet sikret.
For yderligere information, kontakt Steffen Vilstrup, og læs mere på Maxus Danmarks hjemmeside.

RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap er importør for Maxus i de nordiske lande. I Norge er 50 forhandlere allerede i drift, og siden starten i Sverige er yderligere 20 forhandlere klar. RSA blev grundlagt i 1936 med hovedkontor i Drammen, Norge. Foruden Maxus importerer RSA også Suzuki, Isuzu og BYD. Virksomheden har en detailhandelskæde i Norge med 11 forhandlere og sit eget reservedelslager på 11.000 m2 som håndterer de nordiske lande.

Maxus EV80 og e-Deliver 3
Maxus Euniq MPV