NTP 2022-2033: Mange muligheter - tøffe prioriteringer
Sterk passasjervekst
Et viktig mål for Bane NOR er å tilrettelegge for at enda flere kan ta mer tog. Det har vært en fantastisk økning i antall passasjerer de siste årene, fra 62 millioner i 2012 til 80 millioner i 2019 (SSB juni 2020), muliggjort av den sterke satsingen på jernbanen.
Tall fra SSB viser at mange av disse reisene er over kortere avstander. Å legge til rette for et godt togtilbud i befolkningstette områder i og rundt de store byene er en riktig satsing for jernbanen. Med de forespeilede økonomiske rammer fremover vil det imidlertid oppstå flere dilemmaer og vi må prioritere hardere.
Prioriterer å fullføre igangsatte byggeprosjekter
-Det er viktig for togpassasjerene og for godstransporten at vi kan holde trykket oppe i alle våre pågående byggeprosjekter, inkludert Follobanen, InterCity på Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen mot Hamar, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.
-I vårt innspill til Samferdselsdepartementet er derfor vår førsteprioritet å fullføre igangsatte byggeprosjekter før vi starter opp nye.
Det er lønnsomt å satse på fornyelse
Vedlikeholdsetterslepet har økt de siste årene. Økt trafikk gir økt slitasje på infrastrukturen. Klimaendringer og villere og våtere vær gir ytterligere utfordringer.
-Kunden er opptatt av et punktlig og forutsigbart togtilbud. Vedlikehold og fornyelse er virkemiddel for å levere et godt togtilbud i tråd med forventningene fra passasjerer, togselskap og myndighetene. Infrastrukturen har svært høy trafikkbelastning særlig på det sentrale Østlandsområdet, og feil her gir stor negativ påvirkning på punktligheten på det øvrige jernbanenettet. Gjennom målrettet arbeid har vi greid å tilby forholdsvis stabil punktlighet de siste årene. Det er imidlertid nødvendig å prioritere vedlikehold og fornyelse enda sterkere fremover, understreker Frimannslund.
Høy investeringsfart inn i NTP-perioden 2022-2033
-Den økte satsingen på jernbanen i forslaget til statsbudsjett for 2021 gir høy investeringstakt inn i neste NTP-periode i forhold til de økonomiske rammene for oppdraget vi har svart på. For å sikre god samfunnsøkonomisk lønnsomhet er det viktig at aktivitetene kan ferdigstilles med nødvendige bevilgninger også fra 2022, sier konsernsjefen.
Foreslår InterCity til betydelig redusert kostnad
Det viktigste med storsatsningen på jernbanen er å sikre et godt togtilbud til de reisende, med flere avganger og kortere reisetid, slik at flere velger toget som transportform.
-Vi foreslår nå en begrenset utbygging til redusert kostnad som vil gi en forbedring av togtilbudet i InterCity fra Haug og videre sørover på Østfoldbanen. Det samme gjør vi for de andre strekningene i ytre InterCity på Vestfoldbanen, og Dovrebanen, sier konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund. Dette vil gi et forbedret togtilbud til de reisende i forhold til i dag, med kortere reisetid og flere avganger.
-Vi jobber med kostnads- og verdioptimalisering av investeringsporteføljen, og dette arbeidet har gitt resultater, forteller konsernsjefen. I våre innspill til NTP 2022-2033 peker vi på et innsparingspotensialet på prosjektene i InterCity på 73 milliarder kr, dette tilsvarer halve investeringskostnaden som ligger i dagens planer. Konsekvensen er en annen utbygging, men med en forbedring av togtilbudet til de reisende på strekningene.
Kommentar:
Innspillet til NTP som er oversendt samferdselsdepartementet 15.10.20 er et felles innspill til prioriteringer fra Bane NOR og Jernbanedirektoratet.
For mer informasjon om Bane NORs og Jernbanedirektoratets felles innspill til NTP 2022-2033, se våre svar på oppdraget av 15.10.20 vedlagt.
Svar på tidligere oppdrag til NTP leser du på regjeringen.no
Kontakter
Irene Johansen, mobil 916 55 936
Nina Aasmundsen, mobil 412 23 139
Bilder
Dokumenter
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom