WAID

NTNU start-up kaprer internasjonal kunde

Det har vært en god start på det nye året for den norske oppstartsbedriften WAID. Gründerselskapet som ble unnfanget ved NTNUs Entreprenørskole har signert kontrakt med sin første internasjonale kunde, den libanesiske humanitærorganisasjonen Donner Sang Compter (DSC).
Karoline Saastad og Jonas Aakenes i Beirut i forbindelse med WAIDs storskalalansering. Foto: Lejla Brackovic

- Dette er en stor milepel for oss. Vi går nå over i en ny fase av bedriftsutviklingen hvor fokuset vil være internasjonal ekspandering, noe som er veldig spennende, sier Karoline Saastad, med-gründer og daglig leder av WAID.

Den nye kunden kom som følge av WAIDs storskalalansering i Beirut i samarbeid med Team Rubicon Norge, som også er en kunde. Donner Sang Compter var en av flere organisasjoner som viste interesse for de norske gründerne etter anbefaling fra Team Rubicon Norge.

- Etter innblikk i demoen forstod vi raskt av vi kan oppskalere våre oppdrag på en mer effektiv måte. Det å kunne skreddersy et slikt produkt etter våre behov er svært nyttig og viktig for oss. Vi ser veldig frem til samarbeidet med WAID og er overbevist om at dette er riktig investering for oss, sier Myra Khalife, generalsekretær i Donner Sang Compter.

WAID har som mål å bli sentrale i digitalisering av bistandssektoren. Fokuset er i første omgang på større organisasjoner som ønsker å bytte ut utdaterte programvarer og andre hyllevare-løsning til fordel for WAID. Det finnes per i dag ingen løsninger som leverer et alt-i-ett kvalitetsprodukt for beredskap og operasjonsplanlegging rettet mot bistandssektoren.

- Storskalalanseringen i Beirut har vært svært lærerik og det er gledelig at WAID kan spille en så stor rolle i digitaliseringen av bistandssektoren.Tilsvarende verktøy på markedet er ikke nødvendigvis designet for sitt formål og senker dermed organisasjonenes operative beredskap. Det gjør at produktet vårt er etterspurt, sier Saastad.

WAID’s fokus for 2021 vil være videreutvikling av produktet, ekspandering av selskapet samt å få inn ytterligere midler for å kunne ansette flere utvikle i takt med at selskapet blir større.

- Turen til Libanon har vært over all forventning og vi ser at ikke bare nye kunder tar kontakt med oss, men også potensielle investorer. Det er enhver gründers drøm, sier Saastad.

Karoline Saastad
Med-gründer og daglig leder av WAID
Karoline@waid.no

Bilder

Programvaren WAID i felt. Foto: WAID
Last ned bilde
Jonas Aakenes og Karoline Saastad presenterer programvaren WAID i felt til Donner Sang Compter (DSC). Foto: Nadine Mellem

Om WAID

WAID
Øvre Slottsgate 5

93689140http://www.waid.no

WAID ble startet på NTNU i 2019 med mål om å effektivisere bistandssektoren. Selskapet leverer en modulbasert programvare for prosesshåndtering ved komplekse oppdrag og aktiviteter, hvor sikkerhet og effektivitet er kritisk.

I tett samarbeid med ulike aktører fra bistandssektoren ønsker WAID å eliminere utfordringene som i dag eksisterer grunnet prosesser som fremdeles er manuelle.

Følg pressemeldinger fra WAID

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra WAID på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra WAID