NTBs språkpris til Njord V. Svendsen i Khrono

Journalist Njord V. Svendsen i Khrono ble onsdag kveld tildelt NTBs språkpris. Svendsens skarpe og morsomme penn vekker assosiasjoner til nynorskpioneren Aasmund Olavsson Vinje, mener juryen.
Foto: Heiko Junge / NTB.
– Å bli sett og verdsatt av en så kompetent jury til en så høythengende pris betyr svært mye, sier vinneren av NTBs språkpris Njord V. Svendsen, journalist i Khrono. Foto: Heiko Junge / NTB.

– Å skape et godt språk kan minne om å leve i et ekteskap

– Jeg er overveldet, glad og takknemlig! Å bli sett og verdsatt av en så kompetent jury til en så høythengende pris betyr svært mye, sier prisvinner Njord V. Svendsen.

– Å skape et godt språk kan minne om å leve i et ekteskap. Det kan være preget av glede, kjærlighet og respekt, men samtidig må det et strev til for at det skal være slik. En pris som anerkjenner språkstrev i media er viktig. At jeg får denne prisen, kjennes både forpliktende og inspirerende.

Bruker språket som brekkstang for å løfte fagtunge saker

NTBs språkpris gis til en person som skriver godt i mediene gjennom hele året. Prisen ble delt ut under Nordiske Mediedager i Bergen av sjefredaktør og administrerende direktør Tina Mari Flem i NTB.

Juryen hedrer Svendsens bruk av stilsikre språklige virkemidler i tekstene han skriver om den ofte vanskelig tilgjengelige kunnskapssektoren. Dermed åpner han opp en boble, som tidvis er en lukket del av samfunnet.

– Juryen har gjort et godt valg. Svendsen er et glitrende eksempel på at godt mediespråk kan være brekkstangen som åpner opp selv den tyngste materien, sier Tina Mari Flem i NTB.

– Det er en kunst å presentere tunge saker med snert og humor, og samtidig nå frem til lesere også utenfor sektoren.

Juryen håper årets pris bidrar til at flere får øynene opp for Svendsens glimrende tekster.

Juryens begrunnelse

Når NTBs språkpris deles ut for 15. gang, er det til en kandidat som juryen med interesse og fascinasjon har fulgt i en årrekke.

Årets prisvinner går inn i en blytung sektor, og løfter, ved hjelp av stilsikre språklige virkemidler, saker andre ville lagt bort. Dermed åpner han opp en boble som tidvis er en lukket del av samfunnet.

Prisvinneren har både snert og spenst i tekstene, og når han bruker metaforer, er det konsist og virkningsfullt. På en gøyal måte fletter han inn finurlige fakta, som når han skriver: «Fire hundre nautiske mil nordaust for Kunnskapsdepartementet, på ei øy med litt fleire innbyggarar enn det er tilsette i Utdanningsdirektoratet, er dagen sett av til den neste utdanningsrevolusjonen.»

Vinneren av NTBs språkpris 2021 skriver på et plettfritt nynorsk. Han er stilistisk god, og når han lager et linjeskift, har det en mening. Han inkluderer bakgrunnshistorier kort og presist, og sier mye med få ord, slik at leseren kan danne sine egne bilder, som når han skriver: «Faren, som kom frå Gloppen i Nordfjord, er ei anna historie. Politimann, sportsmann i kraftdisiplinar som diskos og slegge, med olympisk potensial. Hadde det ikkje vore for krigen.»

Med sin skarpe, morsomme og tidvis frekke penn vekker prisvinneren assosiasjoner til nynorskpioneren og journalisten Aasmund Olavsson Vinje. Juryen håper årets pris bidrar til at flere får øynene opp for hans glimrende tekster.

Vinneren av NTBs språkpris for 2021 er Khronos Njord V. Svendsen.

Tidligere prisvinnere:

2020: Ingeborg Senneset, Aftenposten

2019: Paal Uvaag, Morgenbladet

2018: Per Anders Todal, Dag og Tid

2017: Eirin Eikefjord, Bergens Tidende

2016: Håkon Gundersen, Morgenbladet

2015: Redaksjonen i Aftenposten Junior

2014: Truls Dæhli, VG

2013: Trude Lorentzen, Dagbladet

2012: Iver Gjelstenli, Romsdals Budstikke

2011: Kjetil B. Alstadheim, Dagens Næringsliv

2010: Hege Ulstein, Dagsavisen

2009: Hallgeir Opedal, Dagbladet

2008: Kjersti Mjør, Bergens Tidende

2007: Kjetil B. Østli, Aftenposten

Juryen for NTBs språkpris er:

Therese Manus, juryleder
Leder i Norsk kommunikasjonsforening

Åse Wetås
Direktør i Språkrådet

Knut Olav Åmås
Direktør i stiftelsen Fritt Ord

Christine Calvert
Daglig leder i Tekstdoktor

Sarah Sørheim
Tidligere nyhetsredaktør i NTB

Vidar Lynghammar
Språkkonsulent i NTB Arkitekst

Foto: Heiko Junge / NTB.
Fra venstre: Tina Mari Flem, Njord V. Svendsen og  Therese Manus.
Foto: Heiko Junge / NTB.
Njord V. Svendsen ble tildelt NTBs språkpris onsdag kveld. NTBs sjefredaktør Tina Mari Flem overrakte prisen. Her sammen med juryleder Therese Manus. Fra venstre: Tina Mari Flem, Njord V. Svendsen og Therese Manus. Foto: Heiko Junge / NTB.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB.
Juryen for NTBs språkpris: Tidligere nyhetsredaktør i NTB Sarah Sørheim, Christine Calvert i Tekstdoktor, juryleder og daglig leder i Norsk kommunikasjonsforening Therese Manus, direktør i Språkrådet Åse Wetås og språkkonsulent i NTB Arkitekst Vidar Lynghammar. Direktør i Fritt Ord Knut Olav Åmås var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB.