NTBs språkpris til Ingeborg Senneset i Aftenposten

Ingeborg Senneset i Aftenposten ble tildelt NTBs språkpris 2020 onsdag kveld, i sterk konkurranse med mange andre nominerte. Juryen hedrer Senneset for hennes bruk av effektivt mediespråk i formidlingen av vitenskap og fakta.
Ingeborg Senneset ble tildelt NTBs språkpris onsdag kveld. Hun hedres av juryen for sitt effektive språk. Foto: Caroline Roka

– En sterk språklig identitet

NTBs språkpris gis til en person som skriver godt i mediene – gjennom hele året. Det var Mads Yngve Storvik, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, som delte ut prisen:

– Juryen har gjort et svært godt valg. Senneset har en sterk språklig identitet. Hun tar ingen snarveier når hun manøvrerer i språklandskapet. Kvaliteten er skyhøy, sier Storvik om prisvinneren.

I juryens begrunnelse heter det:
“Prisvinneren skriver med en sjelden intensitet og nerve. Språket er engasjerende, nakent og kraftfullt. Det er noe som står der og dirrer (...). Årets vinner er en arbeidshest som på imponerende vis skriver kommentarer ved siden av sitt virke som debattjournalist. Hun har en genuin vilje til å nå fram og er i inspirerende kampmodus.”

Svarte ikke da NTB ringte

Senneset har blitt hyllet for kommentarene sine om temaer som vaksinasjon og koronapandemi, men hun har også blitt møtt med mye motstand.

– Da NTB ringte, tok jeg ikke telefonen fordi det var et ukjent nummer, forteller Senneset.

– Språk har evnen til å engasjere, samle, provosere, gi kunnskap og nyansere, til å være den kalde hånden på en het samfunnspanne, til å være en lun arm rundt det ensomme individet, men i ordets makt ligger også et potensial for frykt, avmakt, harme og alt det fører med seg. Følelsen da vi etter en SMS kom i kontakt, lar seg vanskelig beskrive – men jeg håper det inspirerer mange andre unge raringer der ute til å ta til orde for noe de brenner for, sier prisvinneren engasjert.

Tidligere prisvinnere:

2019: Paal Uvaag, Morgenbladet

2018: Per Anders Todal, Dag og Tid

2017: Eirin Eikefjord, Bergens Tidende

2016: Håkon Gundersen, Morgenbladet

2015: Redaksjonen i Aftenposten Junior

2014: Truls Dæhli, VG

2013: Trude Lorentzen, Dagbladet

2012: Iver Gjelstenli, Romsdals Budstikke

2011: Kjetil B. Alstadheim, Dagens Næringsliv

2010: Hege Ulstein, Dagsavisen

2009: Hallgeir Opedal, Dagbladet

2008: Kjersti Mjør, Bergens Tidende

2007: Kjetil B. Østli, Aftenposten

Juryen for NTBs språkpris er:

Therese Manus, juryleder
Leder i Norsk kommunikasjonsforening

Åse Wetås
Direktør i Språkrådet

Knut Olav Åmås
Direktør i stiftelsen Fritt Ord

Christine Calvert
Daglig leder i Tekstdoktor

Sarah Sørheim
Nyhetsredaktør i NTB

Vidar Lynghammar
Språkkonsulent i NTB Arkitekst

Ingeborg Senneset (til høyre) ble tildelt NTBs språkpris onsdag kveld. NTBs sjefredaktør Mads Yngve Storvik overrakte prisen. Her sammen med NTBs nyhetsredaktør Sarah Sørheim. Foto: Caroline Roka
Vinneren av NTBs språkpris 2020 er Ingeborg Senneset i Aftenposten.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Vinneren av NTBs språkpris 2020 er Ingeborg Senneset i Aftenposten. Foto: Fredrik Varfjell / NTB