NTBs språkpris 2008 tildelt journalist Kjersti Mjør

Bergens Tidende-journalist Kjersti Mjør er tildelt NTBs pris for godt mediepråk i 2008.

Mjør har "ei spesiell gåve i det å kunne formidle fakta og følelser i helt korte setningar", ifølge juryen, som har bestått av forfatter Helene Uri, spaltist og komiker Shabana Rehman, PR-grunder Hans Geelmuyden og NTB-journalist Anna Nesje. Juryens er ledet av frilansjournalist og forfatter Lars Aarønæs.

Prisen ble delt ut i forbindelse med NTBs språkkonferanse på Holmen Fjordhotell torsdag 16. oktober.

Om Kjersti Mjør heter det i juryens begrunnelse at "eit kjennemerke ved tekstane til vinnaren er at dei blir til i dagligdags terreng. Vinnaren arbeider ofte ikkje på større prosjekt,

slike som gir spesielt høve til å finpusse vinklingar og formuleringar. Her er det døgnet og veka som bestemmer. Det blir som regel å starte og avslutte saker innanfor korte fristar."

NTB-prisen består av en tegning av vinneren, signert Arne Roar Lund.

Kjersti Mjør er 43 år gammel, og oppvokst i Kvanndal i Hardanger. Hun er utdannet cand. mag. ved Universitetet i Bergen med mediefag og etnologi. Hun startet sin journalistkarriere som nynorskpraktikant i NRK i 1989, og var i rikskringkastingen til hun begynte i Bergens Tidende i 1997. Der har hun jobbet hovedsaklig i nyhetsredaksjonen, og i første rekke med helsestoff.

Språkprisen ble opprettet fordi Norsk Telegrambyrå (NTB) ønsker å belønne godt språk i mediene. NTB er en viktig premissleverandør for språket i norsk medier, med flere enn 60 aviser, 60 nettaviser og de fleste TV- og radiostasjoner som kunder.

Det finnes flere priser for godt språk, men ingen for godt skriftspråk i mediene. NTB-prisen ble delt ut for første gang i 2007, da den ble tildelt Aftenposten-journalist Kjetil S. Østli.

Det heter i prisens statutter at den "kan gis til journalister og andre aktører som markerer seg med et godt skriftlig språk i mediene." Blant kandidatene fantes både samfunnsdebattanter, forskere, spaltister og folk innenfor kommunikasjonsbransjen.

For mer informasjon, kontakt juryleder Lars Aarønæs (95 23 93 09) eller administrativ redaktør i NTB, Bård Idås (95 04 44 83).

Om NTB

NTB
Akersgt

22034400http://www.ntb.no

Følg saker fra NTB

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NTB på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NTB