NTB rendyrker profilen – legger ned Scanpix-merkevaren

Over tid har NTB utviklet virksomheten. Gjennom oppkjøpene av bildebyrået Scanpix, språkfirmaet Arkitekst og Nyhetsgrafikk, har selskapet fått nye virksomhetsområder og merkevarer.
Merkevaren Scanpix forsvinner
Scanpix ble fusjonert med NTB i 2011, men navnet har levd videre som betegnelse på bildebyrået. Nå blir det borte.
– Bildearkivet inneholder historiske bilder tilbake til 1800-tallet og representerer Norges visuelle nyhetshukommelse. Våre 300 millioner bilder, videoer og nyhetsgrafikker gjør oss til Nordens største bildebyrå. Vi tar med oss alt det gode som Scanpix-navnet står for, og øker ambisjonene. Digitalisering av våre historiske arkiver, satsing på AI, video og en helt ny bildelagringsløsning står på satsningsmenyen, forteller redaktør for visuelle tjenester i NTB, Christina Dorthellinger Nygaard.
NTB Kommunikasjon lanseres som en støttemerkevare for kommersielle tjenester i NTB: pressemeldinger, børsmeldinger, språktjenester og fotooppdrag/fotografering på oppdrag.
– Målet er en tydeligere profil og identitet som kundene kan kjenne seg igjen i. Samtidig er det med på å understreke forskjellen mellom den redaksjonelle og redaktørstyrte innholdsproduksjonen i NTB og kommersielle tjenester, sier kommersiell direktør i NTB, Anne Solerød Christensen.
Nye nettsider, ny bildeportal og en helhetlig digital profil
Et av målene med den nye merkevarestrategien er å forbedre den digitale brukeropplevelsen for kundene. NTB har derfor utviklet en ny digital profil som bidrar til et enhetlig uttrykk på tvers av alle virksomhetsområdene.
– Det var naturlig for oss å beholde logoen. NTB er en sterk merkevare, og vi opplever at logoen fungerer godt – dessuten er vi blitt veldig glade i den. Resten av vår visuelle profil har vi imidlertid hatt behov for å modernisere. Framover vil vi jobbe for å gjøre designuttrykket og interaksjonen lik på tvers av de digitale flatene våre. Det første området der den nye profilen er tatt i bruk, er på de nye nettsidene ntb.no, som ble lansert rett før sommeren. Nå er det bildeportalen sin tur. Samtidig som merkevaren Scanpix blir borte, kan bildekundene glede seg over at vi benytter anledningen til å lansere bildeportalen i nytt design og med ny funksjonalitet, forteller Christensen.
– NTB er en stødig 150-åring som med ny visuell profil får vist fram hva som ligger under panseret: høy utviklingstakt, talentfulle og kompetansesterke medarbeidere og en målrettethet for å lykkes med å løse problemstillinger for Medie-Norge og kundene våre.
Det er på høy tid å synliggjøre hele spekteret av fagområder som vi har kompetanse på, sier NTBs sjefredaktør og administrerende direktør, Mads Yngve Storvik. – Nå har vi fått en visuell profil og verktøyene for gjøre nettopp det.
Fakta om NTB
NTB er et uavhengig, norsk nyhetsbyrå. Hver dag leverer NTBs journalister og fotografer redaksjonelt innhold til nærmere 200 medier.
NTB er Nordens største bildebyrå med over 300 millioner bilder, videoer og nyhetsgrafikker.
Bildearkivet inneholder historiske bilder tilbake til 1800-tallet og representerer Norges visuelle nyhetshukommelse.
NTB tilbyr også ulike språk- og kommunikasjonstjenester til organisasjoner, offentlig sektor og næringslivet, som distribusjon av pressemeldinger, oppdragsfoto og skrivekurs.
I NTB-konsernet inngår språkfirmaet NTB Arkitekst. Selskapet er også deleiere i Inflow Media og Retriever.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Solerød ChristensenKommersiell direktør
Tel:+47 951 74 779asc@ntb.noMads Yngve StorvikSjefredaktør / Adm. dir.
Tel:+47 90 04 50 79mys@ntb.noChristina DorthellingerVisuell redaktør
Tel:+47 47 48 91 75christina.dorthellinger@ntb.noBilder


Om NTB
NTB er et uavhengig, norsk nyhetsbyrå. Vi produserer og leverer nyheter, visuelt innhold, kommunikasjonstjenester, språktjenester og teknologi.
NTBs redaksjoner følger nasjonale og internasjonale nyheter døgnet rundt. Hver dag leverer våre journalister og fotografer redaksjonelt innhold til nærmere 200 medier.
Vi er i front med innovativ teknologiutvikling for mediemarkedet, som automatisert journalistikk og mediebank.
Med 400 millioner bilder og videoer er vi Nordens største bildebyrå. Bildearkivet vårt inneholder historiske bilder tilbake til 1800-tallet og representerer Norges visuelle nyhetshukommelse.
Følg pressemeldinger fra NTB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NTB
NTB among the first globally to integrate C2PA into visual services20.6.2025 13:49:30 CEST | Press release
In an era marked by disinformation, deepfakes, and AI-generated content, Norwegian news agency NTB is taking a significant technological leap. As one of the first news agencies in the world, NTB is now integrating C2PA technology into its own visual production — setting a new benchmark for transparency and authenticity in editorial photography.
NTB først i Norge med nytt verktøy mot desinformasjon16.6.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
I en tid der manipulerte bilder og falsk informasjon sprer seg raskt, tar NTB et nytt grep for å styrke tilliten til nyhetsbildene. Nå innfører de et verifiseringssertifikat for bilder – et nytt verktøy i kampen mot desinformasjon.
Norsk Telegrambyrå blir NTB5.6.2025 14:12:46 CEST | Pressemelding
Generalforsamlingen i NTB har vedtatt å endre det juridiske navnet Norsk Telegrambyrå AS til NTB AS. Navnet, som er 158 år gammelt, får nå sin plass i historiebøkene.
NTB forbedret resultatet i 20245.6.2025 14:00:04 CEST | Pressemelding
NTB leverte et driftsresultat på 6,8 millioner kroner i 2024, noe som er en forbedring på 13,3 millioner fra fjoråret. 2024 har likevel vært et krevende omstillingsår.
NTBs språkpris til Åste Dokka i Vårt Land7.5.2025 22:17:00 CEST | Pressemelding
Kommentator Åste Dokka er tildelt NTBs språkpris for 2024 for sitt engasjerende språk, og for måten hun løfter eksistensielle spørsmål inn i offentligheten med både faglig tyngde og språklig letthet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom