NTB oppretter rundens lag og årets spiller i Toppserien i samarbeid med OBOS

Interessen rundt norsk kvinnefotball har aldri vært større, og i den kommende sesongen har NTB og OBOS satt inn støtet for å løfte frem kvinnenes øverste divisjon i Norge.

I år kårer NTB Rundens lag, Månedens spiller, Årets lag og Årets spiller i Toppserien, i samarbeid med OBOS. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix.

– Denne nyheten er helt fantastisk. Vi skal ikke mange år tilbake før det var nærmest umulig å finne noe som helst informasjon om kampene i Toppserien. Dette blir et stort løft for ligaen vår med tanke på økt synlighet, grundigere dekning og anerkjennelse av Toppserien som produkt. Det er en ny bekreftelse på at våre kamper, lag og spillere er noe publikum er interessert i. Nå blir produktet løftet frem på en ny måte, sier daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen.

3. juli sparkes endelig en av de mest spennende og interessante sesongene i Toppserien i gang. Flere spennende profiler, kåringer av rundens lag og full dekning av alle kampene legger til rette for en minneverdig sesong med mer spenning enn noen gang tidligere.

– Siden 2018 har OBOS samarbeidet med NTB om å kåre Årets spiller og Rundens Lag i OBOS-ligaen. At OBOS nå utvider sitt samarbeid med NTB til også å gjelde Toppserien, der OBOS har vært generalsponsor siden 2018, ser man som et naturlig steg videre i satsingen man gjør på norsk klubbfotball, sier Eddie Thomas i OBOS.

Spillerbørsen er grunnlaget

– Vi er veldig glade for at vi nå også skal kåre Årets spiller og Rundens lag i Toppserien. Kåringer som dette bidrar til å gjøre spillerne i Toppserien kjente, og dermed bygge profiler og forbilder. Alle som er involvert i norsk klubbfotball, både på og utenfor banen, er selvsagt interessert i å gjøre produktet Toppserien mest mulig attraktivt, og vi håper at tiltak som dette kan være et lite bidrag på veien, sier Thomas.

I 2020-sesongen dekker NTB alle Toppserien-kampene med reporter som blogger fra kampen direkte. Denne reporteren skal også sette en børs på spillerne etter kampslutt. Det vil si at alle spillerne som er på banen i mer enn 60 minutter vil få en børskarakter etter hver serierunde. Denne børsen danner grunnlaget for hvilke spillere som blir tatt ut på Rundens lag og til slutt på Årets lag når sesongen er over.

Les mer om Rundens Lag og spillerbørsen her.

I år kårer vi også månedens spiller

Toppserien vil med andre ord få alle kåringene som NTB og OBOS viderefører fra 2019-sesongen i OBOS-ligaen. Det vil si at vi kårer Rundens lag, Årets lag og Årets spiller i OBOS-ligaen og Toppserien i sesongen som snart starter opp. Nytt for 2020-sesongen er at vi også vil kåre i Månedens spiller i begge seriene.

– Vi er stolte over at vi endelig skal dekke samtlige kamper på det øverste nivået i Norge. NTB har en fin tradisjon med å være til stede med en skrivende reporter på alle kamper i Eliteserien og 1. divisjon for menn. Nå var tiden inne for at vi også skal skrive fra kvinnenes kamper. Dette er noe som er blitt godt mottatt av våre kunder, sier sportssjef i NTB, Terje Alstad.

– Tilleggsproduktene vi klarer å lage rundt dette i samarbeid med Toppserien og OBOS er helt utmerket. Rundens lag, Månedens spiller og Årets spiller er produkter som bidrar til å øke interessen og skape nye profiler i fotballen, sier Alstad.

Kåringene vil bli publisert på nettsidene til Toppserien og OBOS-ligaen, i tillegg til Twitter-kontoen til NTB sportsdata. Medier som ønsker tilgang til å publisere Rundens lag kan ta kontakt med NTB sportsdata for mer informasjon.

Daglig leder i serieforeningen, Hege Jørgensen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix