NTB inngår samarbeid med TekLab Bedrift

NTB blir en partnerbedrift til TekLab Bedrift i et treårig prosjekt om å utvikle teknologi innen medier og kommunikasjon. Målet er å lage prototyper på nye løsninger for mediebransjen.
– Det er stor stas for et undervisningstiltak som TekLab å kunne inngå en avtale med Norges ledende nyhetsbyrå, sier professor Lars Nyre ved Universitetet i Bergen (til venstre). Kåre Henriksen, utviklingsredaktør i NTB, er også fornøyd med at NTB blir en partnerbedrift i et treårig prosjekt om å utvikle teknologi innen medier og kommunikasjon. Foto: Marit Hommedal / NTB

Kåre Henriksen er prosjektansvarlig for NTBs bidrag. Sammen med et team av produktsjefer skal han koble studentene på innovasjonsarbeid til nytte for hele det norske medielandskapet.

– Vi har store ambisjoner for NTBs teknologiutvikling. Samarbeidet med TekLab Bedrift bidrar til både læring og inspirasjon, slik at vi kan lage nye og bedre produkter til kundene våre, sier Kåre Henriksen, utviklingsredaktør i NTB.

Eneste mediebedrift

I TekLab Bedrift deltar bachelor- og masterstudenter fra Universitetet i Bergen, Høgskulen i Volda og Universitetet i Stavanger – i et samarbeid med seks utvalgte teknologiselskaper. NTB er den eneste mediebedriften blant partnerne.

– Vi gleder oss til å ta imot studentene. Det mangler ikke på spennende utfordringer de kan få ta del i. NTB satser stort på automatiserte nyheter, mediebank, kunstig intelligens og språkverktøy – for å nevne noe, sier Henriksen.

– NTB har en ambisjon om å bli Europas mest innovative nyhets- og medieteknologibyrå. Da er det viktig å lytte til studentmiljøene og benytte den fantastiske skaperkraften som ligger ute i universitetene. Dette samarbeidet vil gi NTB ny kunnskap og verdifulle sparringspartnere, og samtidig får studentene en helt unik mulighet til å lære av noen av Norges råeste teknologer og produktsjefer, sier sjefredaktør og administrerende direktør Tina Mari Flem i NTB.

– Stor stas

TekLabs mål er å lage prototyper på nye løsninger for mediebransjen i Norge, og det er studentene som står for alt utviklingsarbeidet.

– Det er stor stas for et undervisningstiltak som TekLab å kunne inngå en avtale med Norges ledende nyhetsbyrå. Det gir oss forutsigbarhet i den pedagogiske utforskningen som gjør at vi kan lage mye mer avanserte utviklingsprosjekter enn vi ellers kunne gjort, sier professor Lars Nyre ved Universitetet i Bergen.

Han er ansvarlig for TekLab-prosjektet, som er et nettverk for innovasjon i medieutdannelser og basert i Media City Bergen.

– Studentenes intelligens og arbeidsvilje er universitetets største ressurs for å utforske fremvoksende teknologier. De er ikke redde for å prøve ut kunstig intelligens, virtual reality eller sosiale medier og er veldig åpne for det som er nytt og ukjent, sier Nyre.