NSFs prisutdeling 2022. Og vinneren er....

Et begivenhetsrikt år har gått i norsk svømmeidrett, og under årets Trener-/lederkonferanse i Lillestrøm hedret Norges Svømmeforbund (NSF) noen av de utøvere, trenere, klubber og frivillige som har utmerket seg denne sesongen.
Årets Ildsjel - Ingeborg Hjelle

Thon Hotel Arena på Lillestrøm dannet rammene for konferansen og lørdagens festmiddag med prisutdeling. Prisene deles ut med bakgrunn i idrettslig resultat innen både stup- og svømmeidretten. I tillegg ble også årets ildsjel kåret for å anerkjenne det gode arbeidet i klubb, og den frivillige innsatsen som legges ned.

Årets stuper

20 år gamle Helle Tuxen fra Pingvin Stupklubb gikk av med tittelen «Årets stuper». En tittel hun også fikk i 2020. Helle har prestert godt i NCAA og kommet seg til finalen i alle høyder. I 2022 kvalifiserte hun seg til EM og VM. I EM stupte Helle seg til en finaleplass.

Årets svømmer

For andre år på rad kunne Tomoe Zenimoto Hvas ta imot prisen som «Årets svømmer». 22 år gamle Tomoe representerer Bærumsvømmerne, og ble tildelt prisen basert på prestasjonen hans under VM i kortbane i Abu Dhabi i 2021. Her tok han sølv på 100 meter medley.

Årets parasvømmer

Utmerkelsen «Årets parasvømmer» er også en gjenganger fra i fjor. 20 år gamle Fredrik Solbergs resultat ved para VM 2021 er årets beste prestasjon i internasjonal konkurranse. Fredrik, som er tilknyttet Tønsberg Svømmeklubb, tok sølv på 50 meter fri under VM i Madeira, Portugal.

Bak hver idrettsutøver står en engasjert trener. Prisen som «Årets stuptrener» og «Årets svømmetrener» tildeles i utgangspunktet den treneren som har utøveren eller utøverne med beste internasjonale resultat. Samtidig foretas en vurdering basert på kriterier som antall utøvere og fremgang.

Årets stuptrener

«Årets stuptrener» er Espen Bergslien fra Bergen Stupeklubb. Utøverene hans har levert sterke prestasjoner både på junior- og seniorsiden i norsk stup. Totalthadde Espen fire utøvere som kvalifiserte seg til EM og VM i 2021-2022.

Årets svømmetrener

«Årets svømmetrener» er Arne Gjerde fra Bryne Symjeklubb, som gjennom flere år har kvalifisert utøvere til ulike landslag. Han avsluttet forrige sesong med en flott bronsemedalje i EM junior for Jon Jøntvedt, som i denne sesongen vant kongepokalen under sommerens NM i Kristiansand.

Få mennesker klarer å lykkes uten hjelp fra nærmiljøet deres. Dette gjelder også idrettsutøvere som ofte er avhengige av et sterkt klubbfellesskap.

Beste stupeklubb

«Beste stupeklubb» er Bergen Stupeklubb da de er klubben med beste resultater sammenlagt i NM junior, NM senior og Landsfinalen. Bergen Stupeklubb ble best i alle tre mesterskap i sesongen 2021-2022.

Beste svømmeklubb

I svømming kåres årets svømmeklubb på bakgrunn av resultatene fra NM ungdom, NM kortbane, ÅM, og NM langbane.I tillegg får klubbene poeng for deltakere og resultater fra EM og VM, kort- og langbane, samt VM langbane for parautøvere. «Beste svømmeklubb» er Stavanger Svømmeklubb.

Årets utviklingsklubb

I fjor utdelte NSF første gang prisen «Årets utviklingsklubb». Prisen går til en klubb som har hatt en positiv utvikling målt i medlemstall og på kompetanseutvikling av klubbens instruktører og trenere. «Årets utviklingsklubb» er Fet Svømmeklubb.

Årets ildsjel

Siste pris som ble utdelt er å betrakte som den viktigste. I hele Norge arbeider trenere, instruktører og frivillige daglig for å skape aktiviteter som gir samhold, glede, vennskap og helse for unge og gamle. NSF ønsker med prisen «Årets ildsjel» å feire frivilligheten og den uvurderlige innsatsen som ildsjeler i hele landet legger ned for å skape idrettsglede.

Juryen bak valget til «Årets ildsjel» mottok mange nomineringer til prisen og har valgt ut tre finalister i kategorien; Alf Helge Møgster fra Austevoll IK, Ingeborg Hjelle fra IL Jotun og Sogn og Fjordane Symjekrins, og Rune Nygaard fra Sørumsand IF.

«Årets ildsjel» er Ingeborg Hjelle. Juryens valg er basert på Ingeborgs engasjement for svømmeglede som har vist seg på flere måter. Ingeborg har startet opp aktivitet i svømmegruppa i 2013, hun har motivert unge og voksne til å ta trenerutdanning, og arrangert førstehjelp- og livredningskurs for trenere og foresatte i svømmegruppa. Svømmegruppa har også satt inkludering høyt på dagsorden for beboere på Vang asylmottak.
Vi gratulerer Ingeborg Hjelle så mye som «Årets ildsjel 2022».

Årets Ildsjel - Ingeborg Hjelle
Årets stuper - Helle Tuxen
Årets Svømmer -Tomoe Zenimoto Hvas
Årets parautøver - Fredrik Solberg
Årets stuptrener - Espen Bergslien
Beste Stupeklubb - Bergen Stupeklubb
Årets Svømmeklubb - Stavanger Svømmeklubb
Årets utviklingsklubb - Fet Svømmeklubb

NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF), Federation Internationale de Natation Amateur (FINA), Lique Europeenne de Natation (LEN) og Nordic Swimming Federation Associaton (NSFA), og underkastet disse forbundenes lover og regler. Som en følge av tilslutningen til FINA er NSF den eneste organisasjon i Norge som kan organisere svømmeidrett innenfor FINAs idrettslige jurisdiksjon.

Formål

Norges Svømmeforbunds motto
«Hver nordmann en svømmer, hver svømmer en livredder»