NRK og VG skal vise morgendagens fotballhelter

Denne sommeren skal både Norges U19- og U21-landslag i fotball på guttesiden kjempe om EM-trofeet. NRK og VG skal sammen vise alle kamper fra begge mesterskapene.
F.v: NRK-kommentator Andreas Stabrun Smith, VG-kommentator Vegard Aulstad, NRK-programleder Emil Gukild og VG-reporter Joachim Baardsen. Foto: Ole Kaland/NRK

– Sammen skal to av Norges aller største mediehus vise frem morgendagens helter på gressmatta. Det gleder vi oss veldig til, og samarbeidet vil komme hele det norske fotballpublikummet til gode. Dette er mediemangfold i praksis, sier Espen Olsen Langfeldt, sportsredaktør i NRK.

NRK skal vise alle Norges gruppespillkamper, i tillegg til eventuelle kamper i sluttspillet, fra både U19- og U21-EM. NRK skal også vise finalene i begge disse mesterskapene, i tillegg til å sende finalen i U20-VM for herrer i Argentina. Sistnevnte spilles søndag 11. juni kl. 23.00.

Andreas Stabrun Smith blir NRKs hovedkommentator i både U19- og U21-EM. Carl-Erik Torp vil være ekspert på flere av kampene. Under U21-EM skal Emil Gukild være programleder i studio i Oslo, med Jonas Grønner og Kristoffer Løkberg som eksperter. NRK har et eget team som vil være til stede i Romania i sistnevnte mesterskap

De som ønsker å lytte til mesterskapene på radio kan følge alle Norges kamper på radiokanalen NRK Sport.

Samarbeid med VG

Det er ikke bare NRK som skal gi seerne muligheten til å se disse mesterskapene. VG er også med på laget. Samarbeidet innebærer at kampene er fordelt på begge mediehusene, i tillegg til at det tilrettelegges for et redaksjonelt samarbeid på tvers av NRK og VG.

VG skal vise samtlige kamper fra både U19- og U21-EM. Norges kamper og finalene blir vist både på NRK og til innloggede brukere hos VG, mens de resterende kampene vil vises eksklusivt på VG+ Sport.

— Vi gleder oss til å jobbe sammen med NRK på to av de viktigste fotballmesterskapene på herresiden på mange år. Dette unike partnerskapet sikrer ikke bare en solid dekning av våre neste landslagsspillere, men også at norske fotballfans får sett samtlige kamper med Europas største talenter direkte på VG+ Sport, sier Aslân Farshchian, rettighetssjef i VG.

Slik spilles U21-EM

U21-mesterskapet spilles i Romania og Georgia fra 21. juni til 8. juli. Det norske laget skal spille gruppespillkampene i Romania, hvor de skal møte Sveits, Frankrike og Italia. De to beste i hver gruppe går videre til kvartfinalene. Samtlige av Norges kamper sendes på en av NRKs TV-kanaler, i NRK TV og VG. Dette gjelder også eventuelle sluttspillkamper.

Skulle det norske U21-laget ende blant de tre beste i mesterskapet, så vil de være klare for olympiske leker i Paris i 2024.

Slik sendes Norges gruppespillkamper i U21-EM:

Torsdag 22. juni kl. 18.00

Norge – Sveits NRK1, i NRK TV og VG

Søndag 25. juni kl. 20.45

Norge – Frankrike NRK1, i NRK TV og på VG

Onsdag 28. juni kl. 20.45

Italia – Norge NRK3, i NRK TV og på VG

Lørdag 8. juli kl. 20.45

Finalen sendes på NRK2, NRKTV og på VG

Resten av kampene sendes eksklusivt på VG+ Sport.

Slik spilles U19-EM

U19-mesterskapet spilles  Malta fra 3. juli til 16. juli. Norge er i gruppe med Island, Spania og Hellas, og starter gruppespillet mot sistnevnte tirsdag 4. juli. De to beste i hver gruppe går til semifinalene. Samtlige av Norges kamper sendes på en av NRKs TV-kanaler, i NRK TV og på VGDette gjelder også eventuelle sluttspillkamper.

Slik sendes Norges gruppespillkamper i U19-EM:

Tirsdag 4. juli kl. 18.00

Norge – Hellas på NRK2, i NRK TV og VG

Fredag 7. juli kl. 21.00

Island – Norge på NRK3, i NRK TV og VG

Mandag 10. juli kl. 21.00

Spania – Norge på NRK3, i NRK TV og VG

Søndag 16. juli kl. 21.00

Finalen sendesNRK3, i NRK TV og VG

Resten av kampene sendes eksklusivt på VG+ Sport.

* Med forbehold om endringer av TV-kanal