NRK og TV 2 samarbeider om videre RiksTV-eierskap

Telenor velger nå å trekke seg ut som eier av selskapet, mens allmennkringkasterne NRK og TV 2 fortsetter som likeverdige samarbeidspartnere.

Siden 2005 har NRK, TV 2 og Telenor samarbeidet som eiere om driften av bakkenettet via NTV og betal-TV selskapet RiksTV. Norges Televisjon AS (NTV) har fått konsesjoner for videre drift av det kringkastingsbaserte digitale bakkenettet for TV ut 2030. NRK og TV 2 vil nå eie 50 prosent hver av aksjene i selskapet.

– Bakkenettet sikrer at NRK oppfyller forpliktelsene som allmennkringkaster. Alle, uansett hvor de bor i landet, skal kunne motta NRKs TV-kanaler uten ekstra kostnader. Det er bare gjennom bakkenettet dette er mulig. Gjennom et fortsatt samarbeid med TV 2 sikres dette inn i neste konsesjonsperiode, altså til 2030, sier NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.

At NRK og TV 2 overtar Telenors aksjer sikrer at RiksTV kan drive videre, og fortsette å utfordre de andre TV-leverandørene, med gode produkter og smarte løsninger. RiksTV har i dag 250.000 kunder som ikke vil merke noe til endringen i eierskapet.

– Digitaliseringen av bakkenettet i Norge og etableringen av RiksTV har sikret et bredt TV-tilbud til hele landet, og det har skapt økt konkurranse i TV-markedet, til fordel for forbrukerne. Det var allmennkringkasterne NRK og TV 2 som tok initiativet til prosjektet i 2001, og nå sørger vi for at det videreføres, selv om Telenor selger seg ut, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.

Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt

Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.

400 75 001sisselkruse.larsen@tv2.no

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole.