NRK Nordland henter redaktør fra Amedia

Vibeke Madsen er ansatt som ny distriktsredaktør i NRK Nordland. Madsen kommer fra jobben som nyhetsredaktør i Avisa Nordland, og kjenner fylket godt.
Vibeke Madsen. Foto: Hans Trygve Holm

- Dette er en av de mest spennende medielederjobbene i landsdelen. Redaksjonen er innovativ, frampå og ikke redd for å teste ut nye ting. Det har ført til at de i dag har svært solid digital posisjon. Det å få være med å styrke og videreutvikle dette arbeidet, er noe jeg virkelig ser fram til. Her tar jeg med meg mye god erfaring fra Avisa Nordland og Amedia, sier Vibeke Madsen.

- Vi har vært opptatt av å finne en leder som kan føre dette arbeidet videre, samtidig som en distriktsredaktør må ha solid erfaring med journalistikk og presseetikk. I Vibeke får vi begge deler, sier Regionredaktør i Nord Nina Einem.

Madsen overtar ansvaret i NRK Nordland i begynnelsen av februar, og gleder seg.

- Først og fremst gleder jeg meg til å bli godt kjent med alle i NRK Nordland. Jeg ser fram til at vi skal bygge videre på all den kompetansen som allerede finnes blant de ansatte slik at vi kan treffe enda bedre med journalistikken vår. Jeg må også legge til at det blir utrolig spennende med det nye produktutviklingsteamet NRK skal etablere i Bodø

Ønskes lykke til fra Avisa Nordland

Konstituert sjefredaktør i Avisa Nordland, Markus Rask Jensen sier det er et tap at Vibeke Madsen slutter, men ønsker henne lykke til i NRK.

- Først og fremst vil jeg takke Vibeke for hennes bidrag til den storstilte og til dels veldig krevende digitale omstillingen AN har gått gjennom det siste tiåret. Hun skal ha en stor del av æren for at avisen kan gyve løs på utfordringene de neste årene med så solide forutsetninger.

Når hun nå får sjansen til å gå inn som toppleder i NRK Nordland, er det et tap for AN, men en stor tillitserklæring og mulighet for henne. Jeg er sikker på at hun vil takle denne helt nye utfordringen på forbilledlig vis.

Regionredaktør i NRK Nord, Nina Einem: 40246094
Påtroppende distriktsredaktør i NRK Nordland, Vibeke Madsen: 91392249