NRK med ny podkast om hjemvendte IS-krigere

I podkasten “Det svarte flagget” har journalist Joachim Førsund besøkt tre terrordømte nordmenn som soner i norske fengsler. For første gang snakker de fritt og åpent om sine opphold i Syria og den Islamske staten.

Joachim Førsund. Foto: Agnete Brun

Førsund treffer også ektefeller og foreldre som har mistet noen der nede, under det svarte flagget. Han snakker også med nordmenn som fremdeles befinner seg i Syria.

-Det siste året har jeg kjørt fra fengsel til fengsel og snakket med terrordømte, og i time etter time har de forsøkt å forklare meg hvorfor de dro og hva de foretok seg i Syria. Jeg håper disse historiene kan bidra til at folk kan forstå litt mer av hva som skjedde og hvem disse menneskene er, sier Joachim Førsund.

Gjennom flere titalls timer med opptak forsøker Førsund å tegne et tydeligere bilde av dem som reiste. Førsunds metode er dialog og det underliggende spørsmålet som til stadighet dukker opp er:Hvorfor? Hvorfor i all verden forlot de Norge til fordel for den bestialske krigen i Syria?

Vi ønsker ikke på noen som helst måte å bagatellisere. IS-soldatenes herjinger i Syria er umenneskelige og hjerteløseVi prøver å forstå. Kun gjennom å høre dem snakke kan vi få kunnskap om hvordan unge mennesker blir radikalisert. Hva kan vi lære? De skal tilbake til samfunnet, som din og min nabo, sier prosjektredaktør i NRK, Anne Kvadsheim.

Første episode publiseres tirsdag 24. september i appen NRK Radio. Det svarte flagget består av 6 episoder og er produsert av Monster for NRK.

Førsund står også bak Aftenpostens podkast “Koht vil leve”Monster har tidligere produsert podkasten “Familiene på Orderud” for NRK, med Joachim Førsund som programleder. Begge podkastene er nominert til 3 priser i Prix Radio som deles ut fredag 20. september.

Joachim Førsund. Foto: Agnete Brun
Anne Kvadsheim. Foto: Ole Kaland/NRK
Petter Holthe Hanssen

Norsk rikskringkasting AS (NRK) skal fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr strømmetjenester for radio og TV, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. I tillegg har NRK et bredt tilbud til publikum på nett.