Norwegian Crystals

Norwegian Crystals sikrer langsiktig milliardkontrakt

Norwegian Crystals (NCR) har signert en bindende avtale med et større europeisk selskap for produksjon og levering av inntil 3GWp monokrystallinske silisumswafere per år i minimum 5 år. Dette er enda et stort steg mot å gjenoppbygge PV-industrien i Europa

Levering er planlagt å starte i 2024, i første omgang til 2028, med opsjon på forlengelse i tre år til. Denne kontrakten representerer en betydelig del av NCRs planlagte nye kapasitet, som skal bygges i Glomfjord i Nord-Norge.

Den signerte avtalen har en totalramme på 18,7 milliarder kroner. Partene er også i samtaler om kostnadsreduserende tiltak og et teknologiveikart.

NCRs varemerkebeskyttede «Ultra Low Carbon Footprint Silicon» (ULCF-Si) er lagetfra polykrystallinsk silisium av europeisk og amerikansk opprinnelse. NCR bruker fornybar kraft og naturlig avkjølt kjølevann i sin produksjon, og leverer silisiumswafere med det laveste karbonavtrykket i verden.

– Norwegian Crystals tar enda et skritt mot å bli en nøkkelaktør i gjenoppbyggingen av de europeiske og nordamerikanske PV-verdikjedene. Denne kontrakten representerer et viktig, strategisk langsiktig samarbeid og kommersiell plattform for fremtiden, sier Gøran Bye, administrerende direktør i Norwegian Crystals, og legger til:

– Vi opplever raskt økende etterspørsel etter europeisk, ESG-vennlig produksjon innenfor den raskest voksende energikilden, og er i forhandlinger og prosesser med flere potensielle kunder. Det er ingen steder som er bedre egnet for produksjon av monokrystallinske silisiumwafere enn Glomfjord.

Norwegian Crystals har hovedkontor i Glomfjord i Nord-Norge, en region med tilgang på ren vannkraft, kjølevann fra isbreer og en kompetent arbeidsstyrke med stolt tradisjon innenfor solindustrien.

NCR spesialiserer seg på å produsere høykvalitets- og kostnadseffektive monokrystallinske silisiumprodukter, som wafere og ingoter. Produktene fungerer som underlag for solceller, og danner solcellemoduler. Disse modulene installeres på hustak eller som en del av solenergianlegg over hele verden.

Om Norwegian Crystals

Norwegian Crystals