Norwegian Cruise Line Holdings forplikter seg til netto nullutslipp innen 2050

Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. (NCLH) som består av cruiseselskapene Oceania Cruises, Norwegian Cruise Line og Regent Seven Seas Cruises har besluttet en Net Zero-strategi for alle sine cruiseselskap. Samtidig har selskapet også publisert sin første klimarapport.

Norwegian Cruise Line Holdings  forplikter seg til netto nullutslipp innen 2050. Her fra et av selskapets cruise i Alaska om bord på skipet Bliss.
Norwegian Cruise Line Holdings forplikter seg til netto nullutslipp innen 2050. Her fra et av selskapets cruise i Alaska om bord på skipet Bliss.

Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. har nettopp annonsert en Net Zero-strategi for klimagasser innen 2050. Strategien dekker både selskapets drift og verdikjede. Selskapet er forpliktet til å utvikle reduksjonsmål for klimagasser (GHG) på kort og mellomlang sikt for å støtte Net Zero. I tillegg publiserer selskapet sin første 'Task Force on Climate-related Financial Disclosure' (TCFD)-rapport, som gir interessenter full åpenhet.

-Målet om nullutslipp vil bli en av vårt selskaps mest definerende reiser. Vår Net Zero-ambisjon dekker hele verdikjeden, og det er vårt mål at våre partnere - inkludert vårt store nettverk av leverandører over hele verden - er med oss ​​på denne banebrytende reisen, sier Frank Del Rio, president og adm. direktør i Norwegian Cruise Line Holdings Ltd., og fortsetter.

-Vi erkjenner at reisen vil bli kompleks, kreve betydelig samarbeid, innovasjon og teknologisk utvikling. Vi, på vår side, er beredt til å gjøre vårt beste for og bidra i overgangen til en lavutslippsøkonomi.

Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH) Net Zero-ambisjon er en ytterligere styrking, og fortsettelse av selskapets allerede eksisterende klimastrategi. En strategi som har følgende tre fokusområder;1) Reduksjon av karbonintensitet, 2) Investering i teknologi og søk etter alternative drivstoff og 3) Implementering av et frivillig CO2-kompensasjonsprogram.

NCLH vil sammen med sine partnere fortsette sitt arbeid med «beste praksis» i jakten på reduksjon av utslipp - både i egne selskap og utenfor. Sist år forpliktet blant annet NCLH seg til å kjøpe tre millioner tonn karbondioksidekvivalenter (MTCO₂e). Et kortsiktig tiltak mens selskapet utvikler langsiktige.

Utvikling av alternative drivstoff

En nøkkeldriver for å nå selskapets nullambisjon er utviklingen av alternative drivstoff. Dette må gjøres samtidig som man utvikler en infrastruktur på destinasjonene, slik at alternative drivstoff kan brukes. For eksempel er NCLH for tiden aktivt engasjert med partnere, inkludert motorprodusenter og klassifiseringsselskap, i planleggingen av en sikker og effektiv ettermontering av metanolmotorer.

Publiserer en rapport for å identifisere de viktigste risikoene

Selskapet har også sluppet sin første TCFD rapport. Som en del av denne prosessen engasjerte selskapet team på tvers av organisasjonen for å gjennomføre en omfattende klimarisikoscreening og identifisere prioriterte klimarelaterte risikoer. En scenarioanalyse ble deretter fullført for å estimere virkningen av havnivåstigning og kostnadene for karbon, selskapets viktigste fysiske risikoer og overgangsrisikoer identifisert gjennom screeningen, under forskjellige hypotetiske klimascenarier. Ved å bruke resultatene av vurderingen tilpasser selskapet ytterligere risikostyring og strategiske planleggingsprosesser til utfordringene med klimaendringer.

-Utgivelsen av selskapets første TCFD-rapport synliggjør vårt ønske om å kontinuerlig forbedre vår bærekraftighet og gi transparent informasjon til våre interessenter, sa Jessica John, visepresident for ESG (Environmental, Social and Governanance), Investor Relations og Corporate Communications.

-Sist sommer publiserte vi vår første omfattende rapport om Miljø-, Sosiale og Forretningsetiske forhold (ESG-rapport) og cruiseindustriens første Sustainability Accounting Standards Board (SASB)-indeks, og vår nye TCFD-rapport representerer nok et betydelig skritt fremover. Vi er fokusert på å forbedre vår robusthet, og resultatene av klimavurderingen vår vil hjelpe oss med å integrere klimarelaterte risikoer ytterligere i våre strategi- og beslutningsprosesser i hele selskapet, avslutter John.

Hele rapporten kan sees her; 2021 TCFD Report

Om Norwegian Cruise Line Holdings Ltd.

Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. (NYSE: NCLH) er et ledende globalt cruiseselskap som driver Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises. Med en totalflåte på 28 skip, og cirka 60 000 senger, tilbyr selskapets tre rederier cruise til rundt 500 destinasjoner over hele verden. Selskapet har ytterligere ni skip som er planlagt levert fram til 2027, som betyr ca. 24 000 nye sengeplasser.

Om Sail & Sustain

Sail & Sustain er Norwegian Cruise Line Holdings globale program for bærekraft. Programmets utgangspunkt er løftet om å bidra positivt til samfunnet og miljøet, samtidig som selskapet lever opp til sin visjon om og være den foretrukne ferieleverandøren globalt. Sail & Sustain programmet består av fem hovedområder; Sikker seiling, Engasjerte ansatte, Styrket fellesskap, og drift med Integritet og Ansvarlighet.

Bilder

Last ned bilde
Norwegian Cruise Lines Holdings forplikter seg til nullutslipp. Her fra et av selskapets cruise med skipet Bliss i Alaska, Ketchikan.
Last ned bilde

Om Norwegian Cruise Line

Norwegian Cruise Line (NCL) har vært trendsettende i cruiseverdenen i mer enn 50 år. Rederiet har blant annet vært banebrytende i bransjen med sitt konsept «Freestyle cruising». Som betyr at man spiser når man ønsker, ser show når man ønsker og at man kler seg som man ønsker. Det er ingen faste (eller tildelte) spisetider og ingen formell ”dress-code”.

I dag består Norwegian Cruise Line av 17 toppmoderne skip som anløper mer enn 300 av verdens mest attraktive destinasjoner. Inkludert Great Stirrup Cay, selskapets egen øy i Bahamas og selskapets eget reisemål, Harvest Caye i Belize.

I 2022 lanserer NCL det første skipet i sin helt nye skipskategori Prima Class. Det nye skipet – Norwegian Prima – vil sette en ny standard for opplevelser til havs med sin italienske design, evighetsbasseng, store uteområder og aktiviteter.

Norwegian Cruise Line leverer på et konstant høyt nivå med sitt brede tilbud av prisvinnende underholdning- og spisemuligheter om bord. I tillegg kommer et stort utvalg av lugarer og suiter, som for eksempel solo-lugarer, club balcony suiter, spa-suiter og de unike bomulighetene på skipet The Havens by Norwegian® - et skip-i-et-skip-konsept.

Følg pressemeldinger fra Norwegian Cruise Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norwegian Cruise Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norwegian Cruise Line

Etter to år med covid trenger kjærligheten nye omgivelser!11.5.2022 11:40:41 CEST | Pressemelding

Hele 59 prosent av alle norske par sier de har behov for nye opplevelser med partneren viser en undersøkelse foretatt av YouGov. Covid har rett og slett har lagt en demper på romantikken svarer 28 prosent. For både joggebukser og hjemmekontor har gjort det vanskeligere for romantikken å blomstre. Så nå må det en ferie til, for å få fart på romantikken mener 50 prosent av de spurte i undersøkelsen.

Romantikken pleies best langt hjemmefra!4.5.2022 08:24:17 CEST | Pressemelding

En ny reiselivs undersøkelse fra YouGov viser at 59 prosent av oss har større reiselyst enn før pandemien. Etter mye tid hjemme er vi sultne på ferie og opplevelser, og gjerne langt hjemmefra. Av drømmeferier kommer Karibia på topp, etterfulgt av Australia og Florida. Som ferieform kommer rundreiser og pakketurer på delt førsteplass, etterfulgt av cruise. Og hele 50 prosent av parene svarer at ferie må til for å få fart på romantikken igjen.