Norwegian-ansatte med markering foran Stortinget

Onsdag klokken 12.00 vil 200 ansatte i Norwegian markere sin støtte til eget selskap, samtidig som de inviterer stortingspolitikerne ut for å høre deres budskap. Rene-Charles Gustavsen sier piloter, kabin- og kontoransatte står sammen i en vanskelig tid for selskapet.

Gustavsen, som er leder for kabinansatte, sier de ønsker å kommunisere sin misnøye og uro med regjeringens avgjørelse om null støtte til Norwegian.

– Vi er selvfølgelig opptatt av å sikre jobben til over 2000 norske ansatte i Norge. Samtidig vil Distrikts Norge og næringslivet over hele landet tape, dersom Norwegian ikke klarer seg gjennom denne korona-krisen, sier han.

Leder for pilotene i Norwegian, Alf Hansen, sier han er glad for støtten selskapet fikk ved utbruddet av pandemien, men forstår ikke at regjeringen ikke følger opp videre.

– Det ble utarbeidet krisepakker til norsk luftfart frem til sommeren i år. Nå når krisen vedvarer og regjeringen stenger ned hele landet, følges ikke dette opp med nye midler. Vi ser at store deler av norsk næringsliv er rammet, der konsekvensene er aller størst for hoteller, restauranter og reiseliv. Flyselskapene er viktig for hele næringskjeden, sier Hansen.

Hansen håper stortingspolitikerne vil møte dem onsdag.

– For oss ser det ut som regjeringen satser på en guttegjeng med store drømmer, men uten fly og ansatte. Alternativt satser de på at selskaper som Wizz Air skal holde rutenettet i Norge oppe. Du skal ikke oppholde deg lenge i Vest- Midt- eller Nord-Norge for å forstå hvor viktig Norwegian og norsk luftfart er for norsk infrastruktur, sier han.

Informasjon til pressen:

Ansatte i Norwegian vil møte i arbeidsuniform og gul vest. Markeringen følger smittevernreglene i Oslo når det gjelder antall og avstand. Deltagerne vil også bære ansiktsmaske og det vil være oppnevnt smittevernsansvarlig.