Norwegian Air Sweden AB får avslag på ansökan om kreditgaranti

Norwegian Air Sweden AB får avslag på ansökan om kreditgaranti

Riksgälden har beslutat att avslå flygföretaget Norwegian Air Sweden AB:s ansökan om statlig kreditgaranti inom ramen för garantiprogrammet för flygföretag.

Riksgälden har i uppdrag av regeringen att ställa ut kreditgarantier för nya lån till flygföretag som den 1 januari 2020 hade ett svenskt tillstånd att bedriva kommersiell verksamhet inom luftfart, och som har sin huvudsakliga verksamhet eller sitt säte i Sverige.

Garantigivningen ska ske i enlighet med förordningen (2011:211) om utlåning och garantier (garantiförordningen) samt enligt vissa särskilda villkor som framgår av regeringsuppdraget.

Norwegian Air Sweden AB (Norwegian), har ansökt om att få ta del av en svensk kreditgaranti inom ramen för flyggarantiprogrammet.

Av regeringsuppdraget framgår att en garanti endast får beviljas de flygföretag som bedöms ha varit ekonomiskt redbara den 31 december 2019.

Riksgäldens bedömning avseende Norwegian är att det per den 31 december 2019 förelåg en mycket hög risk för att Norwegian inte skulle kunna fullgöra sina ekonomiska åtaganden samt att företaget då inte bedömdes ha förmåga att hantera ytterligare skuldsättning. Företaget har därför inte ansetts ekonomiskt redbart per den 31 december 2019. Norwegians ansökan har därför avslagits.

Det underlag som Riksgälden har använt sig av vid bedömningen av Norwegians ekonomiska redbarhet är publik information, framförallt i form av årsredovisningar och delårsrapporter från de tre senaste åren.

Riksgäldens beslut får enligt garantiförordningen inte överklagas.

Läs mer på Riksgäldens webbplats: Riksgäldens stödåtgärder för att mildra coronavirusets ekonomiska effekter

Pressfunktionen 08-613 47 01

PRESS RELEASE: NACON ANNOUNCES A SPECIAL EDITION THEMED REVOLUTION UNLIMITED PRO CONTROLLER FOR THE NEXT CALL OF DUTY® GAME28.9.2020 18:00:10 CESTPress release

NACON ANNOUNCES A SPECIAL EDITION THEMED REVOLUTION UNLIMITED PRO CONTROLLER FOR THE NEXT CALL OF DUTY GAME Lesquin, September 28, 2020 – NACON, a leading designer and distributor of gaming accessories, is pleased to announce it has entered into a licensing agreement with Activision to create a special edition themed REVOLUTION Unlimited Pro Controller for the next game in the iconic Call of Duty franchise. Planned for release on November 13th 2020, Call of Duty: Black Ops Cold War drops players into the depth of the Cold War’s volatile geopolitical universe in a gripping experience where nothing is as it seems. In addition to the story campaign, Black Ops Cold War will bring an arsenal of Cold War weapons and equipment into the next generation of Black Ops Multiplayer combat, and an all-new co-operative gameplay experience with Zombies. Boasting a wireless game mode, the REVOLUTION Unlimited for PlayStation4 offers exceptional performance and multiple configuration options that compet