Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

ABB leverer togtransformatorer til Norske Tog som tilrettelegger for en mer pålitelig drift og smidig oppstart av kjøring for trafikkoperatører.

ABB leverer togtransformatorer til Norske Tog som bidrar til økt driftssikkerhet for jernbanen (Ill. Norsk Tog).

Togtransformatorer er kritiske komponenter for å holde togene i gang ved at de konverterer kjørestrømmen til et lavere spenningsnivå for blant annet traksjonssystemene. Norske Tog har tildelt ABB kontrakter for flere slike transformatorer.

- Norske Tog ser fram til samarbeidet og har allerede etablert en god dialog med nøkkelpersoner hos ABB, sier Iren Marugg, juridisk direktør i Norske Tog.

- Bidrar til økt bærekraft

Norske Tog eier og forvalter jernbanekjøretøy for utleie på like vilkår til operatører av persontogtrafikk i Norge. Selskapet ble skilt ut av NSB-konsernet fra april 2017 som en konsekvens av jernbanereformen og har overtatt eierskapet til persontog eid av NSB, med noen få unntak.

- Økt driftssikkerhet for jernbanen kan få flere til å velge kollektivtransport og således bidra til økt bærekraft i samfunnet, forteller Steffen Waal, administrerende direktør hos ABB i Norge. - Derfor er vi ekstra stolte over å levere utstyr som øker jernbanens pålitelighet og at vi besitter kompetanse som kan produsere skreddersydde løsninger til jernbaneutstyr som ble produsert for 20-25 år siden.

Langdistansetog

ABB skal i denne omgang levere åtte togtransformatorer for to ulike togtyper, EL18 og Type 73A. Norske Tog har 17 lokomotiv av typen EL18, bygget fra 1995. De er blant annet i drift på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Flåmsbanen. Selskapet har 16 stykk 73A motorvognsett, i drift på Sørlandsbanen og Dovrebanen.

Leveranse av togtransformatorer starter sent i 2019 og går ut 2020.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB bidrar til avkarbonisering av fjernvarme nær verdensarv i Esbjerg8.11.2021 15:45:00 CET | Pressemelding

• ABB vil levere integrert, elektrisk infrastruktur for sjøvannsvarmepumpe for å levere grønn varme til over 100 000 innbyggere i Esbjerg • ABBs teknologi vil sikre pålitelig, fornybar kraftforsyning, varmeproduksjon og distribusjon av fjernvarme • Innovativt 50MW varmepumpesystem vil bruke fornybar energi fra vindparker og trekke ut varmen fra sjøvann, støtter Danmarks mål om å kutte utslippene med 70 prosent innen 2030

ABB bringer kunstig intelligens (AI) til anleggsforvaltning for forbedret effektivitet og økt oppetid på tvers av bransjer26.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

• Lanseringen av ABB AbilityTM Genix Asset Performance Management (APM) Suite gir neste generasjons AI-basert prediktivt vedlikehold, driftssikkerhet og innsikt i anleggsintegritet for prosessindustri, kraftbransjen og vann og avløp (VA) • Genix APM er en konsernapplikasjon for å overvåke anlegg, foreskrive vedlikeholdshandlinger, forbedre utstyrsutnyttelsen og støtte livssyklusanalyse og kapitalplanlegging • Løsningen gir aksjonerbar innsikt i alle aspekter av anleggets ytelse slik at kundene kan redusere maskiners nedetid med opptil 50 prosent