Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

ABB leverer togtransformatorer til Norske Tog som tilrettelegger for en mer pålitelig drift og smidig oppstart av kjøring for trafikkoperatører.

ABB leverer togtransformatorer til Norske Tog som bidrar til økt driftssikkerhet for jernbanen (Ill. Norsk Tog).

Togtransformatorer er kritiske komponenter for å holde togene i gang ved at de konverterer kjørestrømmen til et lavere spenningsnivå for blant annet traksjonssystemene. Norske Tog har tildelt ABB kontrakter for flere slike transformatorer.

- Norske Tog ser fram til samarbeidet og har allerede etablert en god dialog med nøkkelpersoner hos ABB, sier Iren Marugg, juridisk direktør i Norske Tog.

- Bidrar til økt bærekraft

Norske Tog eier og forvalter jernbanekjøretøy for utleie på like vilkår til operatører av persontogtrafikk i Norge. Selskapet ble skilt ut av NSB-konsernet fra april 2017 som en konsekvens av jernbanereformen og har overtatt eierskapet til persontog eid av NSB, med noen få unntak.

- Økt driftssikkerhet for jernbanen kan få flere til å velge kollektivtransport og således bidra til økt bærekraft i samfunnet, forteller Steffen Waal, administrerende direktør hos ABB i Norge. - Derfor er vi ekstra stolte over å levere utstyr som øker jernbanens pålitelighet og at vi besitter kompetanse som kan produsere skreddersydde løsninger til jernbaneutstyr som ble produsert for 20-25 år siden.

Langdistansetog

ABB skal i denne omgang levere åtte togtransformatorer for to ulike togtyper, EL18 og Type 73A. Norske Tog har 17 lokomotiv av typen EL18, bygget fra 1995. De er blant annet i drift på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Flåmsbanen. Selskapet har 16 stykk 73A motorvognsett, i drift på Sørlandsbanen og Dovrebanen.

Leveranse av togtransformatorer starter sent i 2019 og går ut 2020.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB leverer teknologi til Northern Lights, verdens første åpne CO2-transport- og lagringsinfrastruktur22.6.2022 10:40:54 CEST | Pressemelding

• ABBs løsninger for automatisering, elektrifisering og digitalisering skal benyttes i det norske karbonfangst -og lagringsprosjektet • Prosjektet akselererer industriell avkarbonisering og fjerning av CO2 med transport og permanent lagring i reservoarer 2600 meter under havbunnen • Planer for lagring av over fem millioner tonn CO2 per år, tilsvarende utslippene fra 1 million biler

Karbonkutt i transportsektoren: Elektriske drivsystemer leder an20.6.2022 10:15:14 CEST | Pressemelding

– Et nytt whitepaper fra ABB beskriver hvordan elektrifisering av drivlinjer i industrielle kjøretøy, transportmidler og fartøy gir langt bedre energieffektivitet – Transport av personer, varer og råmaterialer står for nærmere 30 prosent av globale CO2-utslipp – Elektriske motorer kan ha en virkningsgrad på over 95 prosent mens dieselmotorer kun oppnår 45 prosent under optimale driftsforhold