Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

ABB leverer togtransformatorer til Norske Tog som tilrettelegger for en mer pålitelig drift og smidig oppstart av kjøring for trafikkoperatører.

ABB leverer togtransformatorer til Norske Tog som bidrar til økt driftssikkerhet for jernbanen (Ill. Norsk Tog).

Togtransformatorer er kritiske komponenter for å holde togene i gang ved at de konverterer kjørestrømmen til et lavere spenningsnivå for blant annet traksjonssystemene. Norske Tog har tildelt ABB kontrakter for flere slike transformatorer.

- Norske Tog ser fram til samarbeidet og har allerede etablert en god dialog med nøkkelpersoner hos ABB, sier Iren Marugg, juridisk direktør i Norske Tog.

- Bidrar til økt bærekraft

Norske Tog eier og forvalter jernbanekjøretøy for utleie på like vilkår til operatører av persontogtrafikk i Norge. Selskapet ble skilt ut av NSB-konsernet fra april 2017 som en konsekvens av jernbanereformen og har overtatt eierskapet til persontog eid av NSB, med noen få unntak.

- Økt driftssikkerhet for jernbanen kan få flere til å velge kollektivtransport og således bidra til økt bærekraft i samfunnet, forteller Steffen Waal, administrerende direktør hos ABB i Norge. - Derfor er vi ekstra stolte over å levere utstyr som øker jernbanens pålitelighet og at vi besitter kompetanse som kan produsere skreddersydde løsninger til jernbaneutstyr som ble produsert for 20-25 år siden.

Langdistansetog

ABB skal i denne omgang levere åtte togtransformatorer for to ulike togtyper, EL18 og Type 73A. Norske Tog har 17 lokomotiv av typen EL18, bygget fra 1995. De er blant annet i drift på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Flåmsbanen. Selskapet har 16 stykk 73A motorvognsett, i drift på Sørlandsbanen og Dovrebanen.

Leveranse av togtransformatorer starter sent i 2019 og går ut 2020.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo