Hold Norge RentHold Norge Rent

Norske strender lever ikke opp til EUs anbefalinger

En studie i regi av SALT og Hold Norge Rent avslører at norske strender ikke tilfredsstiller EUs anbefaling om at minst 50 prosent av strender skal ha færre enn 20 gjenstander av marin forsøpling per 100 meter.
Ansatte i SALT og Hold Norge Rent har brukt 2 000 arbeidstimer i felt på 296 ulike strender for å skaffe mer innsikt i marin forsøpling som miljøproblem.

Onsdag 8. juni er Verdens havdag, men hvordan står det til med våre havområder? Dette har SALT og Hold Norge Rent sett nærmere i et prosjektet støttet av Handelens Miljøfond. Prosjektet har sett på mengder, sammensetning og kilder til marin forsøpling i fire norske fylker og peker på veivalg videre for forvaltningen.

2000 arbeidstimer

Sammen har ansatte i SALT og Hold Norge Rent brukt 2 000 arbeidstimer i felt på 296 ulike strender i Indre Oslofjord, Agder, Møre og Romsdal og Troms og Finnmark. Målet har vært å skaffe mer innsikt i marin forsøpling som miljøproblem og utvikle metoder for overvåking av problemet.

Ingen av regionene som ble undersøkt tilfredsstilte EUs anbefaling om at minst 50 prosent av strender skal ha færre enn 20 gjenstander av marin forsøpling per 100 meter.

Prosjektets resultater presenteres i en sluttrapport som er tilgjengelig her: Marin forsøpling i norske fylker

– Kvantesprangs sluttrapport vil være det definitive oppslagsverket for forsøpling på norske strender i lang tid. Den anbefales som sengelektyre for alle som er interessert i hvordan vi skal rydde kysten vår, sier Sjur Kvifte Nesheim som er analytiker i Handelens Miljøfond.

Overvåking av marin forsøpling

Norge utvikler og implementerer stadig flere tiltak mot marin forsøpling. Vi har lagt til rette for frivillig opprydding av eierløs marin forsøpling i en årrekke, og det utvikles og gjennomføres stadig flere prosjekter som skal forebygge forsøpling.

Hvis vi skal lykkes i arbeidet med å bekjempe marin forsøpling, må vi måle effekten av disse tiltakene, men per i dag overvåker ikke Norge forsøplingssituasjonen langs kysten vår.

– Det er svært utfordrende å måle mengder av marin forsøpling på strender fordi det er en enorm variasjon i søppelakkumulering mellom strender som ligger nær hverandre. Det kreves derfor svært utbredt datainnsamling for å danne et nøyaktig bilde av forsøplingssituasjonen, sier Marthe Larsen Haarr, hovedforfatter av Kvantesprang-rapporten og forsker i SALT.

Vil du bidra til arbeidet mot marin forsøpling?

2022 er Frivillighetens år, og Hold Norge Rent inviterer alle til å bli med på dugnaden mot forsøpling.

Strandryddeuka 9. – 18. september er en del av feiringen. Finn ut mer her: Strandryddeuka 2022.

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsansvarlig

Lise Keilty GulbransenDaglig leder

Koordiner HNRs daglige gjøremål, med spesielt blikk på politisk arbeid og internasjonale oppgaver. President for Clean Europe Network.

Tel:+47 992 27 089lise@holdnorgerent.no