Norske seilere er VM-favoritter på New Zealand

Tirsdag 3. desember starter VM i OL-klassene 49er FX og Nacra 17 i seiling, og i 49er FX-klassen er Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg blant medaljefavorittene.
FAVORITTER: Helene Næss og Marie Rønningen er blant medaljefavorittene i VM i 49er FX. (Foto: Matias Capizzano) (Free editorial use)

I Nacra 17-klassen er oppgaven for de norske seilerne å forsøke å nasjonskvalifisere Norge for en plass i OL i 2020.

Favoritter

Med bronse fra EM og sølv i prøve-OL tidligere i år er Helene Næss og Marie Rønningen blant de fremste kandidatene til å innta et av trinnene på seierspallen i 49er FX-klassen, som avholder sitt VM i Auckland på New Zealand fra 3. til 8. desember. Treneren, Thomas Guttormsen, mener en medalje er et realistisk mål etter hva de har vist på trening og etter hva de har lagt ned av treningsinnsats.

– Det store målet vårt er medalje i OL i Tokyo i 2020 og da må vi tørre nå ni måneder før å si at vi seiler om medalje i VM, sier han.

Den norske duoen har et fast treningssamarbeid med verdens to ledende lag i 49er FX-klassen fra Brasil og New Zealand, og Helene Næss og Marie Rønningen har i de siste månedene før VM forberedt seg til mesterskapet sammen med dem. Den siste tiden er også blitt benyttet til å teste nytt utstyr, og Thomas Guttormsen mener de nå har funnet frem til utstyr som har gitt de norske jentene mer fart i båten.

– På de siste treningene har Helene og Marie vært de raskeste av de tre lagene, sier Thomas Guttormsen.

Må holde hodet kaldt

Nå håper han at elevene sine skal klare å omsette og få uttelling for all treningen, alt det tekniske de mestrer og farten de har i båten i mesterskapet når det koker som mest i seilasene i VM. Klarer de det, mener han de er gode nok til å kunne ta en medalje i VM-et.

– Men når det er sagt. Dette blir den aller hardeste regattaen i år. Veldig mange seilere har toppet formen til nettopp dette mesterskapet, og for mange nasjoner starter den interne OL-uttagningen i dette VM-et. Det skal også kjempes om åtte nye nasjonsplasser til OL i 2020 i FX-klassen, så det er mange faktorer som bidrar til at veldig mange seilere er ekstra skjerpet, forklarer Guttormsen.

Helene Næss og Marie Rønningen har allerede sørget for at Norge er sikret en plass i OL i 49er FX-klassen.

Skal nasjonskvalifisere Norge til OL

I Nacra 17-klassen er imidlertid ikke Norge kvalifisert for en OL-plass ennå, og å forsøke å klare det, blir hovedoppgaven til de to norske lagene som deltar i Auckland. Fem nye OL-plasser skal deles ut, og Martine Steller Mortensen og Nicholas Fadler Martinsen fra henholdsvis Arendal og Son, men som seiler for Oslo-foreningen KNS, mener det er et realistisk mål å kunne klare det.

Duoen har til nå vært det beste norske laget i klassen. I VM stiller også Norge med Tiril Bue (KNS) og Mathias Mollatt (Moss), som har gjort store fremskritt i løpet av 2019-sesongen.

Praktisk informasjon

Mesterskapet kan følges direkte på internett. Første start går kl 23:00 norsk tid (det betyr at seilasene tirsdag 3. desember starter kl 23:00 mandag 2. desember).

Norske deltagere i VM:

49er FX: Helene Næss og Marie Rønningen, Tønsberg Seilforening

Nacra 17: Martine Steller Mortensen og Nicholas Fadler Martinsen, Kongelig Norsk Seilforening

Nacra 17: Tiril Hartvedt Bue, Kongelig Norsk Seilforening og Mathias Mollatt, Moss Seilforening

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Helene Næss og Marie Rønningen tilbrakte i høst to uker i Rio de Janeiro der de trente mot klassens regjerende olympiske mestre.

Thomas Guttormsen, trener 49er FX: Tlf. 415 52 628 (Benytt WhatsApp)
Rigo de Nijs, sportssjef og coach for Nacra 17: Tlf. 488 60 690 (Benytt WhatsApp)

SEILER OM OL-PLASS: Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen skal sloss om fem nasjonsplasser i OL i 2020. (Foto: Matias Capizzano) (Free editorial use)
SEILER OM OL-PLASS: Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen skal sloss om fem nasjonsplasser i OL i 2020. (Foto: Morten Jensen) (Free editorial use)