Optimar

Norske redere velger Optimar

Optimar har posisjonert seg som en sentral aktør i det norske og internasjonale markedet. I en bransje preget av stadig tøffere konkurranse seiler selskapet opp som foretrukket leverandør av komplette fabrikkløsninger til fiskeri- og oppdrettsnæringen.
Stadig flere norske rederier ser verdien av fullautomatiserte fabrikker, og velger Optimar som sin leverandør. Bildet viser den nye tråleren til Prestfjord Havfiske.

I løpet av få år har utstyrsprodusenten Optimar opparbeidet seg unik og etterspurt kompetanse innenfor robotikk og automatisering til fiskeri- og oppdrettsnæringen. De blir regnet som eksperter på sitt felt og har i løpet av siste året signert flere kontrakter om levering av automatiserte fabrikksystemer til nybygg.

Ifølge Mariann Blø Dalseth, markedsrådgiver i Optimar, er avtalene om levering et direkte resultat av selskapets arbeid med utviklingen av morgendagens fabrikksystemer, som i tillegg til høy automasjonsgrad er designet for å tåle ekstreme forhold.

– I et stadig tøffere marked må vi jobbe hardt for å bevise vår kompetanse og styrke hva vi legger i å levere de mest avanserte fabrikkene til havs, forteller Dalseth og peker blant annet på økende etterspørsel fra kundene til automatisering, versatilitet og kvalitet på alle nivå i produksjonen.

– Våre kunder ser den store verdien i fullautomatiserte fabrikker, både med tanke på lønnsomhet og kvalitet, fortsetter hun.

I tillegg handler det også om å kunne levere i forhold til forventningene fra kunden; både hardware til avtalt tid og support under drift.

– Det er nettopp kombinasjon av teknologi, leveranser og flinke folk som er nøkkelen til suksessen vi opplever. Og her skal vi være best i fremtiden også, presiserer Dalseth.

Fotfeste i Norge
De siste par månedene har Optimar signert kontrakter om levering av automatisert fabrikk ombord i flere norske fiskefartøy. I segmentet for fabrikktrålere skal Optimar levere fabrikk til blant annet rederiene Olympic Havfiske, Prestfjord Havfiske og Engenes Fiskeriselskap.

De tre nevnte rederiene bygger alle fabrikktrålere for sløyd og hodekappet fisk (H&G) samt dypvannsreker.

Den nye fabrikktråleren til Olympic Havfiske bygges ved Cemre skipsverft i Tyrkia. Fabrikken i båten skal prosessere hodekappet og sløyd hvitfisk (H&G) samt koke- og pakkelinje for reker. Den er designet for å ta vare på råstoffet maksimalt og dermed levere enestående kvalitet til markedet. Med høy automasjonsgrad og utstyr designet for å tåle ekstreme forhold kan fabrikken kjøres med lav bemanning og under tøffe værforhold.

Fabrikken skal leveres med linjer for kokte reker som fryses i frysetunnell, linjer for frysing av reker i vertikale frysere samt linjer for hodekappet og sløyd fisk med automatiske vertikale frysere.

Fabrikktråleren til Prestfjord Havfiske er på lik linje med Olympics nye tråler designet av Rolls-Royce Marine, men bygges ved Gondan skipsverft i Spania. Den skal også håndtere både reker og hvitfiskproduksjon og ifølge teknisk inspektør John Berg var Optimar en foretrukket samarbeidspartner.

– Vi har jobbet med Optimar i over 20 år på ulike prosjekter. Vi kjenner folket, vi kjenner systemet og vi vet hva de står for. Det er en trygghet for oss når vi skal til med et prosjekt som dette, forklarer Berg.

For dem har det også vært viktig å ha en løpende dialog hele veien.

– Optimar har tatt tak i ting fortløpende og det er en av grunnene til at vi velger dem; det er korte linjer og de er en god sparringspartner på løsningene som skal dekke våre behov, fortsetter han.

De to norske fabrikktrålerne ferdigstilles i løpet av 2020 og vil da seile ut med komplette fiskefabrikker bygd på teknologi utviklet og levert av Optimar. Året etter ferdigstilles enda en fabrikktråler fra Engenes Fiskeriselskap og vil på lik linje med de to andre utstyres med komplette linjer for kombinert reker samt hodekappet og sløyd hvitfisk produksjon.

– Det norske båtmarkedet er veldig viktig for oss. De norske rederiene er innovative og langt fremme når det gjelder bruk av teknologi. De er også positive til å være med å utvikle og teste ut nye konsepter og gir oss klare tilbakemeldinger. Dette driver oss fremover og skjerper oss, sier Dalseth.

Mariann Blø Dalseth
Markedsrådgiver i Optimar
Epost: mbd@optimar.no
Tlf. 92240507

Bilder

Mariann Blø Dalseth, markedsrådgiver i Optimar.

Om Optimar

Optimar
Valderøyvegen 1129
6050 Valderøy

+47 70 10 80 01http://optimar.no

Optimar er en ledende leverandør av automatisert prosessering- og fiskehåndteringsutstyr til den globale sjømatindustrien. Selskapet har vært i kraftig vekst de siste årene og har avdelinger både i Norge, Spania, USA og Romania, med totalt 425 ansatte. Hovedkontoret ligger i Giske kommune, rett utenfor Ålesund.