Norske profiler møter SCUM-utvikler til kamp for mental helse

I helgen arrangerer Stiftelsen Rettferd og spillutvikleren Gamepires SCUM-event på Twitch. På startstreken stiller en rekke norske gamingprofiler opp.

Eventet markerer startskuddet på Stiftelsen Rettferds satsning på Twitch. Som den første organisasjonen i Norge har de etablert et permanent tilbud på strømmetjenesten for å komme i kontakt med folk som har behov for hjelp og støtte, og bidra til et bedre gaming-miljø.

Eventet markerer starten på Twitch-satsningen vår. Derfor er vi veldig glade for at vi har fått med oss sterke profiler som totalt har over 170 tusen følgere på YouTube og Twitch, sier Tor Bernhard Slaathaug, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd som ramser opp profiler som Kattekryp, VoicesFromTheDark og TigersDen, som alle stiller opp på lørdag.

VoicesFromTheDark som har over 60 tusen følgere fordelt på YouTube og Twitch forteller at han gleder seg til å delta på eventet, og roser samtidig initiativet.

- Det er viktig at organisasjoner som Stiftelsen Rettferd er til stede på Twitch ettersom det er en arena som for mange er det eneste sosiale samlestedet. Folk som kan være vanskelig å få tak i og se på andre vis har mulighet til å delta i et fellesskap på Twitch på deres egne premisser.

- Enkelt å si ja når Stiftelsen Rettferd spurte oss
I tillegg til profilene har stiftelsen fått med seg Gamepires, utvikleren av bak det populære spillet SCUM, til å både delta og markedsføre eventet via sine sosiale kanaler på Steam, Discord, Twitter og Facebook. SCUM har solgt over en million eksemplarer på Steam siden earlyrelease.

- Gaming fører folk sammen og ofte er dette utelukkende positivt, men noen ganger kan tonen mellom gamere være litt røff. Vi i Gamepires og Stiftelsen Rettferd ønsker å løfte det positive ved gaming. Derfor var det enkelt å si ja når Stiftelsen Rettferd spurte oss om vi ønsket å delta. La oss dyrke den gode stemningen, ikke den giftige, sier Tomislav Pongrac, Creative Director i Gamepires, om hvorfor SCUM-utvikleren samarbeidermed den norske organisasjonen.

Pongrac frister samtidig med at det kan komme spennende og eksklusive nyheter fra spillstudioet gjennom kvelden.

Arrangementet blir gjennomført som en miniturnering hvor de norske profilene skal spille mot Gamepires og noen utenlandske YouTubere. Underveis i sendingen kan seerne forvente seg konkurranser, og kanskje vanker det noen premier. Det hele braker løs lørdag 18. september kl. 17:30 på Stiftelsen Rettferd sin Twitch-kanal, IKjellerenMedTor.

- Alle som er interessert i SCUM, profilene som deltar eller Stiftelsen Rettferds arbeid bør ta turen innom. Det kommer til å bli en utrolig hyggelig og morsom kveld hvor vi skal kåre en uoffisiell verdensmester i SCUM, avslutter Slaathaug.

Om Stiftelsen Rettferd

Stiftelsen Rettferd er en norsk stiftelse som arbeider for samfunnets utsatte, og for deres rettigheter, menneskeverd og for at alle mennesker uansett bakgrunn kan leve et normalisert liv.

Stiftelsen bistår blant annet med å søke oppreisning til personer som har vært utsatt for feilplassering i fosterhjem, mobbing, manglende inngripen, seksuelle overgrep og mangelfull skolegang. I tillegg jobber de aktiv for å bistå enkeltpersoner i møte med NAV eller gjeld/privatøkonomiske spørsmål. Så langt har stiftelsen bidratt til at over 3000 mennesker har fått over 400 millioner kroner i oppreisning.

Om Gamepires og SCUM
Spillutvikleren er mest kjent for SCUM, et spill i survival-sjangeren, som solgte en million eksemplarer i løpet av tre uker. Noe som på den tiden gjorde det til det raskest selgende nye spillet på Steam. SCUM ble trukket frem av Game Informer og GameSpot som et av de beste indiespillene på PAX East 2018.

Deltakere
Dette er de norske profilene som deltar på lørdagen:

Kattekryp – YouTube: 107k abonnenter og over 40 millioner visninger. Twitch: 6,3k følgere.

VoicesFromTheDark – YouTube: 54k abonnenter og 13 millioner visninger. Twitch: 4,8k følgere.

TigersDen – Twitch: 6k følgere.

Tor Bernhard Slaathaug

Generalsekretær i Stiftelsen Rettferd
slaathaug@rettferdnorge.no

Om Stiftelsen Rettferd

Stiftelsen Rettferd

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Rettferd

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Rettferd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Rettferd