BMERK

Norske merkevarer kan miste posisjon internasjonalt

Det brukes store ressurser i utvikling av bærekraftige løsninger og produkter, men de fleste bedriftene i landet er for dårlige til å bruke det som et konkurransefortrinn. Resultatet er tapte muligheter og en svekket markedsposisjon.
Norge må bruke bærekraft til å posisjonere seg, det vil Annik Magerholm Fet, viserektor NTNU Ålesund, Spesialrådgiver Oscar Kipperberg, Innovasjon Norge og Runar Haugen, daglig leder, BMERK AS i Ålesund, gjøre noe med.

– Flere norske bedrifter og merkevarer ligger i verdenstoppen innen teknologi og innovasjon. Problemet er at det ikke blir gjort en god nok jobb med å bygge bærekraftstiltakene inn i merkevareposisjonen, og synliggjøre det i markedsføring og kommunikasjon, advarer Runar Haugen, daglig leder i BMERK AS i Ålesund.

Norge må ta posisjonen

Undersøkelser viser at hele fire av fem forbrukere i Norge er villige til å endre hverdagsvanene sine for miljøet. Internasjonalt, og innen B2B, velger også selskapene leverandører og partnere med stor forsiktighet. De stiller ikke bare strenge krav til ulike miljøsertifiseringer eller produksjonsmetoder, men også til hvordan merkevaren oppfattes.

– Det nytter ikke å oppfylle alle krav og være verdensledende innen bærekraft dersom bedriftene har dette som en «intern hemmelighet». De må være synlig. Kundene velger den merkevaren som faktisk har klart å bygge inn bærekraft som en sentral del av sin merkevare, og som har posisjonert seg som en ansvarlig aktør i markedet, understreker Haugen.

­– Vi ønsker å bidra til at norske bedrifter skal ta denne posisjonen fremfor utenlandske aktører. Mulighetene ligger der!

Drahjelp fra Innovasjon Norge

Spesialrådgiver Oscar Kipperberg i Innovasjon Norge er enig i at det er et stort potensial i å styrke merkevarearbeidet og markedsføringen.

– Innovasjon Norge har utviklet Merkevaren Norge for å gi norske bedrifter drahjelp i internasjonal konkurranse. Gjennom å posisjonere landet som en pioner på bærekraftige løsninger, ønsker vi å skape positive assosiasjoner og preferanser til norske, bærekraftige løsninger. Et unikt produkt er nødvendig for å lykkes i internasjonal konkurranse, men dessverre ikke nok, understreker Kipperberg.

– Norske bedrifter er ofte ledende på produktinnovasjoner, men mindre dyktige til å ta internasjonale posisjoner. Merkevarebygging er sentralt i kommersialiseringen, og vi tror at bedrifter som kan implementere markedsorienterte strategier basert på tydelige, attraktive og unike bærekrafts-posisjoner, har store muligheter til å lykkes med økt eksport og verdiskaping, sier Kipperberg.

Regional kompetanse-hub

NTNU Ålesund har i lang tid hatt fokus på bærekraft, og arbeider tett med mange av de regionale selskapene for å bygge kompetanse og utvikle prosesser og produkter som tilfredsstiller bærekraftsmålene.

Viserektor Annik Magerholm Fet har doktorgrad i emnet og har vært en pådriver for å utvikle kompetanse innen bærekraft. Hun står bak initiativet om å etablere en regional kompetanse-hub for bærekraftige forretningsmodeller.

– I vår region har vi mange dyktige bedrifter som utvikler bærekraftige og smarte produkter. Innen enkelte områder er vi i verdenstoppen. Vi ser også viktigheten av å ta dette ut som konkurransekraft i markedet slik at bedriftene ser at dette gir vekst og lønnsomhet istedenfor å bare bli sett på som en kostnad, understreker Magerholm Fet.

Bærekraft er et «være eller ikke være»

Haugen, Kipperberg og Magerholm Fet er enig om at kombinasjonen av å bygge kompetanse, bygge opp Norge sin posisjon som bærekraftsnasjonog å styrke merkevarearbeid og markedsføring i bedriftene,vil gi økt vekst og lønnsomhet.

– Ved å utarbeide en god merkevarestrategi og en god historie som er relevant og troverdig i forhold til produkter, tjenester, marked og kunder, har norske bedrifter alle forutsetninger for å bruke bærekraft som et sterkt konkurransefortrinn, mener Haugen.

– Det handler om å ta på alvor at bærekraft setter premissene for hvem som vil lykkes og hvem som forsvinner. Her har vi mulighet til å være en verdensledende region, også innen bærekraft, avslutter Magerholm Fet.

Runar Haugen
Daglig leder BMERK AS