Norske Desert Control vinner Mastercards Lighthouse MASSIV-program
Stavanger-baserte Desert Control har utviklet en patentbelagt flytende nanoleire for å motvirke ørkenspredning. Selskapet estimerer at ørkenspredning, eller jorddegradering, har en direkte innvirkning på livskvaliteten 100 millioner mennesker i områdene rundt Sahara-ørkenen. Etter lovende resultater fra et pilotprosjekt i Dubai, kan det norske selskapet potensieltspille en viktig rolle i det afrikanske prosjektet Den store grønne muren, et planlagt grønt belte på tvers av Sahel-regionen sør for Sahara.
– Å vinne Lighthouse MASSIV er en stor ære, særlig fordi det var så mange andre inspirerende selskaper med. Programmet har vært en stor mulighet for oss. Takket være Mastercard, har vi allerede inngått nye strategiske samarbeid over hele verden, sier Ole Kristian Sivertsen, daglig leder i Desert Control.
Som vinner av MASSIV-programmet, blir Desert Control invitert til å pitche for Start Path, Mastercards globale akseleratorprogram.
– Desert Controls flytende nanoleire er et eksempel på en nordisk nyvinning som kan gjøre verden rikere og tryggere. MASSIVs visjon om å være en impact-enhjørningsfabrikk som hjelper samfunnsnyttige selskaper å vokse gjennom samarbeid med andre selskaper. Desert Control er akkuret den type selskap vi gleder oss over å kunne støtte, sier Mats Taraldsson, leder for digital utvikling og fintech-engasjement i Mastercard Norden og Baltikum.
Små selskaper som kan gjøre en stor forskjell
I motsetning til akseleratorprogrammer, er Lighthouse MASSIV tilpasset selskaper som jobber for å løse globale utfordringer. Ved å samarbeide med selskaper med stort potensial til å gjøre en forskjell, forsøker Lighthouse MASSIV å gjøre inkluderende vekst til en realitet for dem som trenger det mest.
Disse selskapene deltok også i Lighthouse MASSIV-programmet:
- Jamii.one, en gruppesparingsapp utviklet for å styrke den økonomiske situasjonen til kvinner i Afrika sør for Sahara.
- Normative, et bærekraftsrapporteringsprogram brukt av selskaper og investorer over hele verden.
- Hiveonline, en folkefinansieringsplattform utviklet for å støtte finansielt ekskluderte gründere.
- Aion Sigma, et selskap som tilbyr rimelige smarttelefoner til folk uten kreditt- eller internettilgang.
- Red Flash, en mikrobeskatningstjeneste som skal styrke lokale myndigheter i Afrika.
Mastercard, som arrangerer Lighthouse MASSIV-programmet i samarbeid med Invenio Growth, håper å kunne styrke alle disse selskapene, og dermed bidra til å gjøre verden til et rikere og tryggere sted.
Kontakter
For spørsmål, vennligst kontakt:
Pressekontakter Mastercard
Olve Wold, konsulent i Geelmuyden Kiese
+ 47 911 30 645
olve.wold@gknordic.com
Annika Kristersson, kommunikasjonsdirektør for Mastercard Norden og Baltikum
annika.kristersson@mastercard.com
Pressekontakt Desert Control
Ole Kristian Sivertesen, daglig leder
+47 95 77 77 77
oks@desertcontrol.com
Bilder
Om Mastercard
Om Lighthouse MASSIV
Lighthouse MASSIV er en åpen innovasjonsplattform utviklet for å skalere opp nordiske bærekraftsselskaper gjennom hele verden. MASSIV er en del av Mastercards Lighthouse-plattform, som ble grunnlagt i 2018 for å legge til rette for samarbeid mellom lovende oppstartsbedrifter og store selskaper. Med Lighthouse MASSIV, som står for Make And Scale Social Impact Vision, øker Mastercard sin langsiktige forpliktelse til å gjøre verden rikere og tryggere.
Lighthouse MASSIV bruker et format med forpliktelse, ansvarliggjøring og samarbeid for å hjelpe samfunnsnyttige selskaper å gjøre en forskjell for å nå FNs bærekraftsmål. Ved å utstyre team med kompetitive incentiver og fortrinn på tilgang til partnerressurser, søker Lighthouse Massiv å fostre samarebid som vil berike livene til én milliard mennesker de neste fem årene.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
Bits forlenger avtale med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro30.10.2023 09:30:00 CET | Pressemelding
Bits – bankenes og finansnæringens felles infrastrukturselskap - fornyer avtalen med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro fra 1. januar 2024. Mastercard skal drifte og videreutvikle tjenestene, og sammen skal partene holde Norge i front på digital regningsbetaling.
7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram7.9.2023 08:56:19 CEST | Pressemelding
7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.
Moss-baserte Fygi Technologies vant prestisjetung teknologipris i Mastercard Lighthouse partnerskapsprogram26.5.2023 09:22:56 CEST | Pressemelding
Oslo, 26 mai, 2023 – Fygi Technologies, som vil revolusjonere hvordan vi betaler med mobilen i butikken, vant den norske utgaven av Mastercards oppstartsprogram Lighthouse FINITIV våren 2023. Selskapet vant i konkurranse med fem andre norske fintech-selskaper.
Mastercard setter opp farten på arbeidet med bærekraftige kort13.4.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Mastercard styrker sitt engasjement for bærekraftige kort ved å eliminere PVC-plast fra nyproduserte kort i sitt nettverk innen 2028. Det er en del av Mastercards forpliktelse til en mer bærekraftig bransje og hverdag for forbrukerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom