Norske Desert Control vinner Mastercards Lighthouse MASSIV-program

Agritech-selskapet Desert Control fra Stavanger er den første vinneren av Lighthouse MASSIV, Mastercards program for å oppdage og skalere opp bærekraftsselskaper.

Stavanger-baserte Desert Control har utviklet en patentbelagt flytende nanoleire for å motvirke ørkenspredning. Selskapet estimerer at ørkenspredning, eller jorddegradering, har en direkte innvirkning på livskvaliteten 100 millioner mennesker i områdene rundt Sahara-ørkenen. Etter lovende resultater fra et pilotprosjekt i Dubai, kan det norske selskapet potensieltspille en viktig rolle i det afrikanske prosjektet Den store grønne muren, et planlagt grønt belte på tvers av Sahel-regionen sør for Sahara.

– Å vinne Lighthouse MASSIV er en stor ære, særlig fordi det var så mange andre inspirerende selskaper med. Programmet har vært en stor mulighet for oss. Takket være Mastercard, har vi allerede inngått nye strategiske samarbeid over hele verden, sier Ole Kristian Sivertsen, daglig leder i Desert Control.

Som vinner av MASSIV-programmet, blir Desert Control invitert til å pitche for Start Path, Mastercards globale akseleratorprogram.

– Desert Controls flytende nanoleire er et eksempel på en nordisk nyvinning som kan gjøre verden rikere og tryggere. MASSIVs visjon om å være en impact-enhjørningsfabrikk som hjelper samfunnsnyttige selskaper å vokse gjennom samarbeid med andre selskaper. Desert Control er akkuret den type selskap vi gleder oss over å kunne støtte, sier Mats Taraldsson, leder for digital utvikling og fintech-engasjement i Mastercard Norden og Baltikum.

Små selskaper som kan gjøre en stor forskjell

I motsetning til akseleratorprogrammer, er Lighthouse MASSIV tilpasset selskaper som jobber for å løse globale utfordringer. Ved å samarbeide med selskaper med stort potensial til å gjøre en forskjell, forsøker Lighthouse MASSIV å gjøre inkluderende vekst til en realitet for dem som trenger det mest.

Disse selskapene deltok også i Lighthouse MASSIV-programmet:

• Jamii.one, en gruppesparingsapp utviklet for å styrke den økonomiske situasjonen til kvinner i Afrika sør for Sahara.
  • Normative, et bærekraftsrapporteringsprogram brukt av selskaper og investorer over hele verden.
  • Hiveonline, en folkefinansieringsplattform utviklet for å støtte finansielt ekskluderte gründere.
  • Aion Sigma, et selskap som tilbyr rimelige smarttelefoner til folk uten kreditt- eller internettilgang.
  • Red Flash, en mikrobeskatningstjeneste som skal styrke lokale myndigheter i Afrika.

Mastercard, som arrangerer Lighthouse MASSIV-programmet i samarbeid med Invenio Growth, håper å kunne styrke alle disse selskapene, og dermed bidra til å gjøre verden til et rikere og tryggere sted.

Pressekontakter Mastercard

Olve Wold, konsulent i Geelmuyden Kiese

Annika Kristersson, kommunikasjonsdirektør for Mastercard Norden og Baltikum
annika.kristersson@mastercard.com

Pressekontakt Desert Control

Ole Kristian Sivertesen, daglig leder
oks@desertcontrol.com

Ole Kristian Sivertesen, daglig leder i Desert Control.

Om Lighthouse MASSIV

Lighthouse MASSIV er en åpen innovasjonsplattform utviklet for å skalere opp nordiske bærekraftsselskaper gjennom hele verden. MASSIV er en del av Mastercards Lighthouse-plattform, som ble grunnlagt i 2018 for å legge til rette for samarbeid mellom lovende oppstartsbedrifter og store selskaper. Med Lighthouse MASSIV, som står for Make And Scale Social Impact Vision, øker Mastercard sin langsiktige forpliktelse til å gjøre verden rikere og tryggere.

Lighthouse MASSIV bruker et format med forpliktelse, ansvarliggjøring og samarbeid for å hjelpe samfunnsnyttige selskaper å gjøre en forskjell for å nå FNs bærekraftsmål. Ved å utstyre team med kompetitive incentiver og fortrinn på tilgang til partnerressurser, søker Lighthouse Massiv å fostre samarebid som vil berike livene til én milliard mennesker de neste fem årene.

EedenBull og Mastercard utvider samarbeidet for å støtte opp om vekst og innovativ utleggsstyringsplattform12.6.2020 09:00:00 CESTPressemelding

Stockholm, 12. juni 2020 – Mastercard og e-pengeforetaket EedenBull kunngjorde i dag en utvidelse av deres strategiske partnerskap i EU-området. Mastercards pågående støtte vil muliggjøre fortsatt vekst for EedenBulls virksomhet i Oslo og Edinburgh, og den innovative plattformen for utleggsstyring Q Business®. Som en del av den nye avtalen vil Mastercard støtte Eedenbulls produktutvikling og innovasjon, inkludert digitalisering av deres tjenester. Q Business® gir enkelhet og kontroll over alle kjøp ansatte gjør på vegne av selskapet sitt med en løsning som inkluderer betalingskort, en nettbasert styringsmodul, en mobilapp, integrasjon med regnskapssystemer og digitalisering av kvitteringer. For tiden tilbyr 65 banker i Norge Q Business® til flere tusen små og mellomstore bedrifter. «Vi er glade for å komme inn i denne neste fasen av vårt samarbeid med EedenBull og støtte dets ambisjoner om å koble til de store og voksende mulighetene for kommersielle betalinger over hele Europa," sier