Norske bilkjøpere elektrifiserer – Mangler lading

Biler med ledning dominerer bilsalget i januar. Dette til tross for en liten dupp i elbilsalget etter rekordmåneden desember 2020. - For første gang på lenge er ikke en elbil på toppen av månedsstatistikken. Toyota Rav4 vant i januar, mange av disse var ladbare hybrider, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elektrifiseringen av bilparken fortsetter. Hel- og delelektriske biler dominerer nå nybilsalget helt. (Foto: NAF-magasinet Motor)

Ladbare hybrider utgjør nå en stor del av nybilsalget i januar. 27,6 prosent av norske nybilkjøpere valgte en slik biltype. Dette er drøye sju prosent større markedsandel enn ladbare hybrider hadde i 2020. Elbilene utgjør 53 prosent av nybilsalget som er litt under markedsandelen i 2020.

- Åtte av ti av bilene som rullet ut av bilbutikkene i januar, er med stikkontakt, sier Sødal. - Den store utfordringen fremover er hvor de skal lade. Regjeringen må få på plass en ladestrategi som sikrer alle lading, fortsetter han.

Utbyggingen av hurtigladere langs veiene ligger allerede bakpå samtidig som stadig flere nordmenn elektrifiserer bilen sin. For å få opp utbyggingstakten og sørge for lading også i de delene av landet der utbygging er mindre lønnsomt, må staten ta et større grep.

Til tross for en liten dupp i salget av rene elbiler i januar, er det ingenting som tyder på at andelen elbiler i nybilsalget kommer til å gå ned i år.

- Vi tror salget kommer til å ta seg opp utover i 2021. Fjoråret viste at når modellene kommer, tar salget av, sier Nils Sødal. - Flere spennende modeller er rett rundt hjørnet, blant annet flere familiebiler, fortsetter han.

Nedturen fortsetter for bensin- og dieselbiler

Fra å være totalt dominerende for få år siden, er nå bensin- og dieselbiler en marginal del av nybilsalget. I januar valgte fem prosent av nybilkjøperne bensin, mens drøye seks prosent valgte diesel.

- Elektrifiseringen av bilparken fortsetter. Hel- og delelektriske biler dominerer nå nybilsalget helt, fastslår Nils Sødal.