ManpowerGroup

Norske arbeidsgivere blir gradvis mer optimistiske - Disse næringene er mest optimistiske i sommer

I neste kvartal fortsetter en gryende optimisme i det norske arbeidsmarkedet, viser ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer. Ifølge undersøkelsen planlegger norske arbeidsgivere å ansette flere for andre kvartal på rad.
– Et godt signal til arbeidsmarkedet, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge

– Forrige kvartal så vi den mest positive utviklingen siden 2013. Det forsterkes dette kvartalet. Arbeidsgiverne er mer optimistiske enn de har vært på lenge, sier konsernsjef i ManpowerGroup Maalfrid Brath.

ManpowerGroup har spurt norske arbeidsgivere om de vil ansette flere eller nedbemanne neste kvartal. Signalene er positive fra hele landet. Særlig har de største arbeidsgiverne planer om å ansette. Dette er et lyspunkt, mener Brath.

– At store bedrifter vil begynne å ansette igjen, gir et godt signal til resten av arbeidsmarkedet. Men jeg tror ikke ansettelsene kommer til å skyte fart i løpet av dette året. Jeg tror det kommer til å ta lengre tid før vi ser at det blir massive nyansettelser, sier Brath.

Midt-Norge mest optimistisk
Arbeidsmarkedsbarometeret viser at Midt-Norge er regionen der flest arbeidsgivere planlegger å ansette flere i løpet av neste kvartal. Hele én av fem arbeidsgivere i Midt-Norge planlegger å øke bemanningen.

Signalene fra Midt-Norge er sterkere enn på samme tid i fjor. Brath peker på de store investeringene innenfor infrastruktur og oppblomstringen i prosessindustrien de siste årene som årsak til at det blir flere arbeidsplasser i regionen.

– I Midt-Norge er andelen arbeidsgivere som planlegger å bemanne opp dobbelt så høy som i resten av landet. Det støtter oppunder meldingene vi får fra regionen, som sier at Midt-Norge for alvor har begynt å få opp farten, sier Brath.

Industri, finans og bygg er best
Brath trekker frem to nøkkelsektorer som bidrar sterkt til de positive utsiktene. Industrisektoren og bank-, finans- og eiendomssektoren rapporterer begge tosifrede bemanningsutsikter. Veksten siden samme kvartal i fjor for de to sektorene er på henholdsvis 19 og 11 prosentpoeng.

På landsbasis er det seks prosent flere arbeidsgivere som planlegger oppbemanning enn nedbemanning i tredje kvartal 2017. Selv om optimismen er nøktern, mener Brath at utviklingen er positiv.

– For andre kvartal på rad er det ventet oppbemanninger over hele landet. Vi håper trenden fortsetter ut året og setter tempoet for neste år, sier Brath.

Om Arbeidsmarkedsbarometeret:

ManpowerGroup har spurt 751 norske bedrifter innenfor om de har behov for å bemanne opp, bemanne ned eller om bemanningsbehovet er uendret kommende kvartal. ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer gjennomføres kvartalsvis og måler arbeidsgiveres forventninger til å øke eller redusere bemanningen i kommende kvartal. Det er en av de mest omfattende arbeidsmarkedsundersøkelser som utføres med tanke på størrelse, omfang og antall år den har blitt utført. Det unike er at den undersøker arbeidsgiveres forventninger for kommende kvartal. Undersøkelsen har blitt gjennomført i mer enn 50 år, og er et av de mest anerkjente arbeidsmarkedsbarometerne i verden. Den er basert på intervju blant et representativt utvalg bestående av 751 norske arbeidsgivere, og totalt nesten 59 000 offentlige og private arbeidsgivere i 43 land og regioner. ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer er en anerkjent indikator for økonomisk utvikling. Feilmarginen overstiger ikke +/- 3,6 prosent.

Andelen bedrifter som sier de skal bemanne opp fratrukket andelen bedrifter som sier de skal bemanne ned gir en indikator på ansettelseslysten i arbeidsmarkedet. Dette omtales som netto bemanningsutsikter.

Sven Fossum
Informasjonssjef i ManpowerGroup Norge
E-post: sven.fossum@manpowergroup.no

Bilder

Om ManpowerGroup

ManpowerGroup
Lakkegata 53

ManpowerGroup™ er verdensledende i å finne riktig bemanningsløsning, basert på menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. På denne måten skaper vi ”Innovative Workforce Solutions”.

ManpowerGroup hjelper både små og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower, Right Management og Workshop Bemanning.

Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forståelse og lokal kompetanse, øker vi våre kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag årlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.

Følg pressemeldinger fra ManpowerGroup

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ManpowerGroup på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ManpowerGroup