Norske Aprila vinner Mastercards Lighthouse-program våren 2020

Femten nordiske og baltiske selskaper deltok i vårutgaven av Mastercards Lighthouse-program 2020. Vinneren er den norske banken Aprila.

Lighthouse-programmet, Mastercards partnerskapsprogram, hjelper selskaper å realisere sin visjon og nå globale markeder. Vinneren av vårprogrammet, norske Aprila, ble annonsert under oppstartskonferansen Latitude 59 i Tallin den 27. august.

Aprila hjelper små og mellomstore bedrifter med banktjenester ved å gi adgang til ikke-bindende finansielle tjenester. Aprila utfordrer etablerte sannheter ved å tilby enkle, tilgjengelige og praktiske tjenester.

– Vi er imponert av fremgangen, energien og løsningen Aprila tok med seg til Lighthouse-programmet. De er i riktig marked til riktig tid. Små og mellomstore bedrifter utgjør mer enn 90 prosent av selskapene i Norden, men de har lenge blitt nedprioritert på grunn av historiske utfordringer med å betjene dem i stor skala. Nå, takket være programvareautomatisering, store databanker, og verktøy som dem Aprila bringer til markedet, er det endelig på tide at små og mellomstore bedrifter får den oppmerksomheten de fortjener. Vi ser frem til å betjene flere små og mellomstore bedrifter fremover gjennom vårt partnerskap med Aprila, sier Mats Taraldsson, leder for digital utvikling og fintech-engasjement i Mastercard Norden og Baltikum.

Som vinner av Lighthouse-programmet, vil Aprila bli invitert til å pitche for Start Path, Mastercards globale akseleratorprogram.

– Vi er ydmyke og beæret over å ha blitt valgt som vinner blant så mange imponerende vekstselskaper i fintech-segmentet. Vi ser frem til å fortsette å jobbe med Mastercard og Lighthouse-partnere for å redefinere banktjenester og gi små virksomheter superkrefter, sier Halvor Lande, daglig leder i Aprila.

Deltakerne i høstens Lighthouse-program vil bli annonsert 7. september.

Pressekontakter Mastercard

Olve Wold, konsulent i Geelmuyden Kiese

Annika Kristersson, kommunikasjonsdirektør for Mastercard Norden og Baltikum
annika.kristersson@mastercard.com

Pressekontakt Aprila

Halvor Lande, daglig leder
halvor@aprila.no

Halvor Lande, daglig leder i Aprila.

Om Lighthouse-programmet

Mastercard Lighthouse er en åpen innovasjonsplattform utviklet for å styrke hele økosystemet for finanstjenester. Lighthouse er et gratis program utviklet for å katalysere symbiotiske partnerskap mellom fintech-selskaper, Mastercard og ledende nordiske partnere. Ved å sammenkoble energien og innovasjonen fra fintech-selskaper med stabiliteten og distribusjonen fra store finansaktører, produserer Lighthouse partnerskap som styrker hele økosystemet. Hvert femmånedersprogram består av workshops for 15 eller flere fintech-selskaper i tre byer. Programmet bringer sammen banker, investorer, rådgivere og fintech-selskaper for å utforske partnerskap gjennom åpen innovasjon.

Les mer om Lighthouse på hjemmesiden.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.