Norsk VM-deltakelse i Indonesia

Kim Andersen Gibson fra Oslo Wushuklubb blir eneste norske bidrag under årets VM i Wushu (kung fu) som arrangeres i den indonesiske hovedstaden Jakarta fra 10-18. november.

Kim Gibson

Norge har tidligere deltatt i tre offisielle wushu-VM og har blant annet to kvartfinaler i kampgrenen sanda som bestenoteringer. Det var også i år tatt ut en sanda-utøver til verdensmesterskapet, men da han takket nei, gikk den ledige plassen videre til Gibson. Han har siden sommerens treningsleir med Norges Kampsportforbund i Kina har trent hardt og målrettet inn mot dette mesterskapet, både hos Oslo Wushuklubb og på Olympiatoppen.

Erfaren og i god form

Kim Gibson har gjennom en ti år lang konkurransekarriere i oppvisningsgrenen taolu representert det norske landslaget i en rekke EM og VM og vunnet flere åpne internasjonale konkurranser. Han har vunnet seks NM-gull, én Kongepokal og en rekke idrettsutmerkelser fra Oslo Kommune for sine prestasjoner i idretten. Blant annet har han tre bronse i de tradisjonelle verdensmesterskapene innen wushu og i fjor tok han sin første EM-medalje samtidig som hans elev Milos Joksimovic ble tidenes første norske europamester i wushu.

Det siste året har han vunnet Stockholm Open og ikke minst gull i Beijing International Wushu Competition som var en del av forbundets treningsleir i juli.

Under årets VM deltar han i den nye taolu-klassen xingyiquan for herrer. Da dette er en ny klasse i mesterskapssammenheng er det knyttet stor spenning og usikkerhet til hva man kan forvente, men et optimistisk mål er en topp 10-plassering, noe som vil være en kjempeprestasjon tatt Norges ressurser innen idretten målt opp mot våre konkurrenter i betraktning.

Veien mot OL

Dette er den 13. gangen International Wushu Federation (IWUF) arrangerer et offisielt verdensmesterskap for kinesisk kampkunst i oppvisningsgrenen taolu og kampgrenen sanda. I tillegg har IWUF arrangert konkurranser som en del av programmene under OL i Beijing 2008 og ungdoms-OL i Nanjing 2014 for å bli inkludert som fullverdig gren under lekene innen 2024.

Det er ventet ca 1000 utøvere fra 85 nasjoner til årets verdensmesterskap og mediedekningen i de asiatiske nasjonene er stor under det som er den største internasjonale begivenheten i wushu, også kjent som konkurranseidretten innen kung fu. IWUF sin «image ambassador» Jet Li er blant de som vil være til stede under mesterskapet. Li var selv verdens fremste utøver på 70-tallet med fem kinesiske mesterskapstitler før han ble en superstjerne i filmverdenen med storfilmer både i Hong Kong og Hollywood.

Wushu er med sine 180 millioner utøvere i Kina og 45 millioner utøvere i 141 land, kanskje verdens største kampsport. Wushu har vært en IOC-godkjent idrett siden 2002, men er ikke på selve OL-programmet.

For mer informasjon om Wushu VM i Indonesia 2015, se mesterskapets hjemmeside, hvor det også blir mulig å følge resultater og live TV feed her: 13th World Wushu Championships 2015 Jakarta – Indonesia

Milos Joksimovic og Kim Gibson
Kim Gibson

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.

Wushu: To norske medaljer på første dag i online-EM25.5.2020 13:47:08 CESTPressemelding

Som en følge av korona-epidemien ble årets EM i wushu, som var planlagt arrangert i Moskva, avlyst. Det europeiske wushu-forbundet ønsket allikevel å gi utøvere av kinesisk kampsport over hele Europa et konkurransetilbud, og i dag ble derfor online-EM i wushu innledet. Totalt deltar seks norske utøvere i mesterskapet. Allerede på mesterskapets første dag markerte den norske troppen seg, med sølv til Sophia Abramowski (12) og bronse til Jonas Thorsen Loe (17).

TAEKWONDO MØNSTER: NYTT GULL TIL NINA BANSAL11.5.2020 12:17:10 CESTPressemelding

Forrige uke arrangerte World Taekwondo Europe (WTE) sin første online-konkurranse i taekwondo mønster. Fem norske utøvere deltok, og landslagstrener og utøver Nina Bansal tok gull i sterk konkurranse mot utøvere fra hele verden. Online-konkurranser har blitt etablert av flere aktører nå i korona-perioden, og stevnene viser stor interesse for å konkurrere hos utøvere verden over. I stevnet avholdt av det europeiske taekwondoforbundet forrige uke deltok hele 1200 utøvere fra 75 nasjoner.