Norsk tillitsundersøkelse 2016: Høy tillit til lokalavisene

Vi stoler på lokalavisene. Kun NRK, Aftenposten og Dagens Næringsliv gjør det bedre enn lokalavisene i Norsk Tillitsundersøkelse 2016.

Dermed knuser lokalavisene flere av gigantene i norsk mediebransje. Faktisk har mer enn dobbelt så mange nordmenn tillit til lokalavisen sin som til VG, Dagbladet og Nettavisen. Markeds- og informasjonssjef Geir K. Hus i Landslaget for lokalaviser (LLA) gleder seg stort over at lokalavisene havner i tetsjiktet i undersøkelsen.

– Jeg tror lokalavisene har tillit blant lesere og annonsører fordi vi både er lim og lupe i nærmiljøene til folk. Vi er lim i den forstand at vi knytter folk sammen og skriver om det som angår dem i hverdagen. Vi er lupe fordi vi følger med på det politikere, byråkrater og andre med makt holder på med. Lokalavisen finner en god balanse mellom det positive og det konstruktive. Vi har godt over 100 medlemsaviser i LLA, og flere av våre aviser har holdt på i over 100 år. Og tillit er noe det tar år og dag å bygge, sier Geir K. Hus.

– Lokalavisene har alltid vært en viktig bauta i norske lokalsamfunn. Ikke bare har lokalavisene vært viktige som agendasettere av saker av stor lokal  betydning, men de har også tatt rollen som en positiv bidragsyter i lokalsamfunnet på alvor. Det får de nå betalt for i form av høy tillit i befolkningen, sier Preben Carlsen, konsernsjef i Trigger.

Null tillit til kjendisjournalistikken

På bunnen av skalaen havner TVNorge, samt ukebladene Her og Nå og Se og Hør. Kun 2 prosent av de spurte oppgir at de har tillit til TVNorge, 1 prosent sier det samme om ukebladet Her og Nå, mens ingen av de spurte ser ut til å feste noe særlig tillit til Se og Hørs troverdighet.

– Her er det trolig stoffområdet, med kjendiser, nye par og underholdning som spiller inn. Disse mediene har nok troverdighet på områdene de dekker, men de vil aldri komme høyt på listen over det folk flest legger i begrepet «å stole mest på». Hvis spørsmålet hadde vært hvem folk stoler mest på som formidler av kjendisnyheter, ville nok listen sett annerledes ut, sier Carlsen.

Journalister har lavere tillit enn næringslivsledere

Bare en av tre nordmenn har tillit til journalister. Dermed har færre tillit til journalistene enn mange av kildene de skal dekke kritisk, viser ferske tall fra Tillitsundersøkelsen 2016.

Undersøkelsen viser at bare 27 prosent av de spurte opplever at journalister er til å stole på. Til sammenlikning sier 29 prosent det samme om næringslivsledere, og 38 prosent om ledere i offentlige virksomheter.

– Når nordmenn stoler mer på ledere i private og offentlige virksomheter enn på journalistene som er satt til å dekke dem, har mediene et alvorlig problem – I alle fall hvis de ønsker å opprettholde sin rolle som samfunnets vaktbikkje, sier Preben Carlsen, konsernsjef i Trigger.

Han tror en del av forklaringen bak journalistenes svake renommé handler om medienes kamp mot fallende opplagstall og budsjetter, og utviklingen mot en mer kommersielt drevet journalistikk i lys av dette.

– Det er svært uheldig når volumfokuset i mediene går på bekostning av kvalitetsjournalistikken. Vi ser stadig oftere at gode saker blir prioritert ned, hvis de krever arbeidsinnsats og tid av journalistene selv, til fordel for alle de lettbeinte klikksakene mediene pusher ut. Jeg er ganske sikker på at det påvirker troverdigheten deres negativt, sier Carlsen.

Vi stoler mest på de “gamle” mediene

Undersøkelsen viser at papiravisene, på tross av dramatisk nedgang i opplagstallene, har langt høyere troverdighet i befolkningen enn nettavisene. Bortimot annenhver nordmann sier de har stor tillit til informasjon de får gjennom papiraviser, mens under hver tredje av oss sier det samme om nettaviser.

– Det sier noe om at folk opplever de tradisjonelle papiravisene som mer etterettelige og dyptgående enn nettavisene. Det blir spennende å se hvordan de digitale mediene vil jobbe for å bygge opp den tilliten de er avhengige av for å utføre journalistikkens oppdrag som “vaktbikkjer” i et samfunn der stadig flere stemmer kjemper om både oppmerksomheten og sannheten, sier Carlsen.

Om Norsk Tillitsundersøkelse

Kampen om troverdigheten har aldri vært større. Medier, offentlige og private virksomheter, organisasjoner, ledere, politikere, fageksperter, bloggere, kjendiser og idrettsprofiler kjemper alle om tillit i en befolkning som sliter med å orientere seg i en informasjonsjungel med altfor mange valg. I en kaotisk mediehverdag blir tillit og troverdighet viktigere for å stå ut og nå frem med det man har på hjertet.

For å finne svar på hvem nordmenn stoler på har Tillitsundersøkelsen 2016 kartlagt tilliten til alle de mest fremtrendende aktørene i norsk offentlighet ved å spørre et representativt utvalg på 1065 personer i den norske befolkningen hvem de stoler på, og hva som skal til for å bli en aktør de har tillit til.

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra kommunikasjonsbyrået Trigger, som har analysert resultatene av undersøkelsen og kommentert betydningen av funnene i en rekke saker. Disse sakene kan brukes fritt av redaksjonene.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt

Johannes Fjose Berg, rådgiver i Trigger på tlf. 474 09 206 468 47 180 eller e-post johannes@trigger.no.

Om Trigger

Trigger
Torggata 15

+47 23 90 55 59http://www.trigger.no

Trigger er Norges første kommunikasjonsbyrå som har spesialisert seg innen fagområdet engasjerende kommunikasjon. Byrået ble etablert sommeren 2010, og består av en gruppe unge, engasjerte og kreative mennesker med bred kommunikasjons- PR og markedsfaglig bakgrunn fra noen av landets fremste kommunikasjonsmiljøer.

Følg pressemeldinger fra Trigger

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trigger på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trigger