Norsk svindler løslatt etter ti år i amerikanske fengsler

Waleed Ahmed er gutten fra Ytre Enebakk som lurte hele Norge og endte opp med en 11 år lang fengselsdom i USA. Nå kommer han hjem til Norge.

I 2012 svindlet Waleed Ahmed en amerikansk investor for flere millioner kroner ved å selge falske rettigheter til Justin Bieber-konserter. En FBI-etterforskning og et nesten ti år langt fengselsopphold senere blir han i dag løslatt.

Forteller hele historien

Via telefon fra fengselet har Ahmed fortalt hele historien til journalist Heidi Røneid i podkasten Luftslottet. Her forteller han om fengselslivet, svindelene som førte ham dit og barndommen som gjorde ham til den han er.

- Samtalene med Waleed har tatt meg på en ellevill reise som nesten ikke er til å tro. Fra middag med kronprinsparet på Skaugum til fengsel i USA, hvor han soner med gjengmedlemmer og smuglere. Samtidig har jeg fått et unikt innblikk i hvordan svindlere opererer og hva som foregikk i hodet til Waleed da han lurte hele Norge, forteller Røneid.

Grusomme og fine opplevelser i fengsel

Ahmed har tilbrakt 20-årene i amerikanske fengsler. Et liv som har stått i stor kontrast til det han levde tidligere. I Luftslottet forteller han at han tidlig skjønte at det finnes et hierarki i fengselet og at det lønner seg å holde seg til sitt.

- Jeg har sett pedofile bli banket opp med hengelås slik at skallen har åpnet seg.

Videre forteller han,

- De siste åtte årene har jeg ikke byttet TV-kanal. Det er ikke så mye annet å gjøre her enn å se på TV, så det er mange slåsskamper over TV.

Han forteller også at han har hatt fine stunder i fengselet. Han gledet seg hver dag til å lese Wall Street Journal og ikke minst til fredager, da han kunne hente sin kioskbestilling. Innimellom fikk han også lånt seg en mobiltelefon til fire dollar timen. Det er ulovlig med mobil i fengslet, men noen innsatte får dem fløyet inn med drone, forteller han. Å kjøpe en mobil var uaktuelt ettersom markedsverdien er på rundt 6.000 dollar.

Ønsker et normalt liv i Norge

Når Ahmed nå returnerer til Norge er det med et ønske om å legge både svindler- og fengselslivet bak seg. Til tross for at han tror det blir vanskelig å finne tilbake til gamle venner og ikke minst bygge opp igjen tillit i næringslivet, har han fortsatt store ambisjoner.

- Jeg har fortsatt store drømmer. Jeg ønsker fortsatt å eie et firma som jeg selv har startet, og gjør det bra på verdensnivå. Jeg drømmer om det den dag i dag, men uten snarveier.

Lurte hele Norge

Waleed Ahmed ble først kjent i Norge da han som 19-åring poserte som oppfinner av et deksel som kunne lade mobiltelefoner via et lite solcellepanel. En svindel som gav ham tilnavnet ‘Norges Mark Zuckerberg’ i media, tok ham på middag med kronprinsparet på Skaugum og fikk ham løftet frem av daværende næringsminister Trond Giske.

Ahmed skylder fortsatt penger i forbindelse med denne og andre svindler i Norge. Han er forberedt på å svare for seg dersom sakene blir tatt opp igjen.

- Om jeg må svare for meg så skal jeg gjøre det. Og om jeg får penger igjen så er de jeg svindlet de første jeg tenker på. Skulle jeg få en fengselsdom her i Norge er jeg i det minste nær familien, forteller Ahmed.

Podkasten Luftslottet finnes i sin helhet hos PodMe.

Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and about 6,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, DBA, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG, Svenska Dagbladet and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency.

Schibsted is listed on Oslo Børs and has a sizable investment in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company in 2019.