WAID

Norsk startup deltar i oppbyggingen av Beirut etter eksplosjonen

To NTNU-gründere lanserer i samarbeid med Team Rubicon Norge oppstartselskapet WAIDs første storskalaprosjekt i Beirut.
Karoline Saastad og Jonas Aakenes kom til Beirut 7. november for å lansere WAIDs første storskalaprosjekt. Her foran Ground Zero i Beirut. Foto: Lejla Brackovic

Mange humanitære organisasjoner er i dag delvis digitaliserte og bruker forskjellige verktøy, både digitale og manuelle, for hver sin del av operasjonsplanleggingen. Disse verktøyene er ikke nødvendigvis designet for bistandssektoren og dermed senker deres operative beredskap.

- Vi oppdaget at bistandssektoren ligger opp mot ti år bak gjennomsnittet når det kommer til digitalisering og teknologiske løsninger. Vi fant ut av at veldig mange humanitære organisasjoner i dag benytter seg av et flertall HR verktøy, ofte i kombinasjon med Google eller Word dokumenter. Dermed skjønte vi umiddelbart at noe må gjøres med dette og bestemte oss for å bruke vår spisskompetanse til samfunnsmessig viktige formål. Det var starten på gründer-eventyret vårt, sier Karoline Saastad, med-gründer og daglig leder av WAID.

Det som gjør WAIDs beredskapsløsning ekstra verdifull for humanitære organisasjoner er at den samler alle deler av operasjonsplanleggingen i ett digitalt verktøy. Det finnes per i dag ingen løsninger som leverer et alt-i-ett kvalitetsprodukt for beredskap og operasjonsplanlegging rettet mot den humanitære sektoren. Verktøyet sørger for at organisasjoner kan gjøre forberedelser til sine oppdrag og forenkle gjennomføring og delegeringer av oppgaver på en og samme plattform.

- Vi opplever at våre samarbeidspartnere har fått en helt ny hverdag med WAIDs programvare. De får umiddelbart oversikt over sine frivillige, og oppsetting av oppdrag er svært enkelt. Vår tosidige plattform forenkler informasjonsflyten mellom stab og frivillige og gjør det enkelt for alle å kommunisere på en og samme plattform, sier Jonas Aakenes, med-gründer og teknisk ansvarlig av WAID.

Team Rubicon Norge er en av WAIDs viktigste samarbeidspartnere. Partnerskapet er utgangspunktet for storskalaprosjektet og Beirut-lanseringen.

- Det å kunne forstå prosessene under et oppdrag ved å være i felt er veldig verdifullt for oss og for videreutvikling av løsningen vi tilbyr. Vi har hele veien samarbeidet med Team Rubicon Norge som pilotkunde og testprosjekt. Ekstra spesielt er det når vi får være med på oppbyggingen av Beirut etter den katastrofale eksplosjonen som fant sted tidligere i år, sier Saastad.

WAID reiste til Beirut 7. november med 33 frivillige fra Team Rubicon Norge. Sammen skal de bidra med opprydding etter eksplosjonen og gjenoppbygge objekter etter de fatale skadene eksplosjonen som tok over 200 menneskeliv etterlot seg.

Lejla Brackovic
Kommunikasjonsansvarlig
92200394
Lejla@waid.no

Bilder

Last ned bilde
Enorme ødeleggelser i Beirut sentrum etter eksplosjonen i havnen. Foto Lejla Brackovic
Last ned bilde
Karoline Saastad og Jonas Aakenes  i Beirut for å lansere sitt første storskalaprosjekt i samarbeid med Team Rubicon Norge. Foto Lejla Brackovic
Karoline Saastad og Jonas Aakenes i Beirut for å lansere sitt første storskalaprosjekt i samarbeid med Team Rubicon Norge. Foto Lejla Brackovic
Last ned bilde
Eksplosjonen i Beirut har etterlatt fatale ødeleggelser og skapt et enormt behov for hjelp og bistand. Foto Lejla Brackovic

Om WAID

WAID
Øvre Slottsgate 5

93689140http://www.waid.no

WAID ble startet på NTNU i 2019 med mål om å effektivisere humanitære hjelpeorganisasjoner. Selskapet leverer en modulbasert programvare for prosesshåndtering ved komplekse oppdrag og aktiviteter, hvor sikkerhet og effektivitet er kritisk.

I tett samarbeid med ulike aktører fra den humanitære sektoren ønsker WAID å eliminere utfordringene som i dag eksisterer grunnet prosesser som fremdeles er manuelle.