Virke

Norsk spillbransje sliter med kapitaltilgang

Del
69 millioner spiller norske spill, og vekstpotensialet er enormt. Det viser Norges første markedsstatistikk om den norske spillbransjen. Rapporten er skrevet av Hovedorganisasjonen Virke.
Administrerende direktør i Virke, Ivar H. Kristensen
Administrerende direktør i Virke, Ivar H. Kristensen

Norsk spillbransje har enormt potensial, men sliter med tilgang til kapital. Får investorer økt kjennskap til bransjen kan det bidra til et samfunn med flere arbeidsplasser, økt teknologikompetanse og skatteinntekter.

I 2018 var bruttoomsetningen tilknyttet spill på totalt 550 millioner kroner. Av disse omsatte selskapene for 388 millioner kroner selv, mens 162 millioner kroner gikk til andre distribusjonsledd.

− Det ligger stort potensial i bransjen. Flere norske spillselskaper har hatt en betydelig vekst og fått internasjonalt gjennomslag. Det er stadig flere som spiller norskproduserte spill, sier administrerende direktør i Virke, Ivar Horneland Kristensen.


Konkurransedyktig bransje

Den norske spillbransjen har hatt betydelige eksportinntekter sammenlignet med andre norske kulturnæringer. Fra 2017 til 2018 hadde spillselskapene en samlet økning i omsetningen på 28 prosent, og bruttoomsetningen knyttet til spill økte med 31 prosent.

− Norsk spillbransje er konkurransedyktige på teknologi og kreativitet, men bransjen møter ofte utfordringer i utviklingsfasen. Utviklingsløpet fram til et spill utgis er langt og dette kan føre til utfordringer med finansieringen, sier Kristensen.

Dataspillbransjen omsatte på verdensbasis for 1 230 milliarder kroner i 2018, mer enn omsetningene til den globale filmbransjen. Dette betyr at den norske spillbransjens bruttoomsetning utgjør 0,04 prosent av den globale spillbransjen.


Stor suksess i Finland og Sverige

Dersom vi ser til naboland som Finland og Sverige er spillbransjen blitt en viktig næring for deres økonomi. Dette har skjedd med en kombinasjon av statlige og lokale støtteordninger, langsiktig kompetanseheving og profesjonalisering av bransjene.

− Bare en ambisjon om å bli halvparten så gode som våre naboland, vil ha svært mye å si for verdiskapingen, sier Kristensen.

Regjeringen har lansert «Spillerom – en dataspillstrategi for 2020-2022». I strategien løfter de dataspill som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet.

− Det er veldig positivt at kulturministeren og regjeringen la frem denne spillstrategien, og vi er glade for å ha fått så stort gjennomslag for det våre medlemmer er opptatt av. Nå er det avgjørende at også næringslivet og investorer får øynene opp for potensialet i bransjen, sier Kristensen.

Les rapporten her: https://www.virke.no/bransjer/produsentforeningen/

Nøkkelord

Kontakter

Åse Kringstad
Leder av Virke Produsentforeningen
E-post: ase.kringstad@virke.no
Mobil: +47 473 14 247

Bilder

Administrerende direktør i Virke, Ivar H. Kristensen
Administrerende direktør i Virke, Ivar H. Kristensen
Last ned bilde

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Hovedorganisasjonen Virke organiserer mer enn 15 000 virksomheter med over 200 000 ansatte innen handel, kunnskap, teknologi, reiseliv, service, helse, omsorg, utdanning, kultur og frivillighet. Det er i disse bransjene norsk verdiskaping øker mest. Hovedorganisasjonen Virke representerer bredden i næringslivet.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye