Norsk seiler vil ta steget opp på seierspallen

Etter 5. plass i verdenscupfinalen og 6. plass i prøve-OL, har Finnjolle-seileren Anders Pedersen et mål om å ta steget opp på seierspallen under verdensmesterskapet i klassen, som starter mandag 16. desember.
Anders Pedersen har som mål å kjempe seg til en plass på seierspallen under VM i Finnjolle i Melbourne, Australia. (Foto: Sailing Energy) (Free editorial rights)

– Det er absolutt målet mitt under VM, sier han.

Treneren hans, Espen Guttormsen, har en litt annen vinkling og et lengre perspektiv:

– En VM-medalje er definitivt et mål og innen rekkevidde, men jeg vil også være veldig fornøyd om Anders er med og kjemper om medaljene og at mesterskapet gir oss tydelige signaler om at vi er på rett vei mot hovedmålet: OL i Tokyo i 2020.

Anders Pedersen er en av flere norske medaljekandidater i seiling i det kommende OL, og på verdensrankingen figurerer han for øyeblikket på en 3. plass i Finnjolle-klassen.

De siste fem ukene har den norske seileren oppholdt seg i Melbourne i Australia for å forberede seg til VM, som arrangeres samme sted, og treningsresultatene har vært oppløftende. Espen Guttormsen forteller at eleven hans nå seiler fort i forhold til konkurrentene, og at de har forberedt seg godt på takle vær og vindforholdene som er ventet i Melbourne. I seiling gjelder det å ha god fart i båten, men også å benytte vindretningen og vindstyrken til å finne den korteste og riktigste veien på regattabanen.

63 seilere deltar i mesterskapet og blant dem er verdens 22 høyest rankete Finnjolle-seilere.

Anders Pedersen

Alder: 27 år

Seilforening: Drøbaksund Seilforening

Plassering på verdensranking: Nr. 3