Nordic Light

Norsk røykesluttselskap vil hente kapital fra røykerne

Norsk e-sigarett selskap tar nå opp kampen mot de internasjonale tobakksgigantene og inviterer alle landets røykere, og deres nærstående til å investere i et bedre alternativ til tobakksigaretter.

Med norskutviklede e-sigaretter skal Nordic Light Norway AS posisjonere seg i et av verdens raskest voksende markeder. Nå inviterer selskapet det norske folk til å være med på eventyret, gjennom en folkeinvestering på Folkeinvest.no.

Markedet for e-sigaretter vokser raskt. De siste årene har markedet vokst med over 20 prosent årlig, til svimlende 12 mrd USD i 2019. Prognosene tilsier at markedet vil vokse til 67 mrd USD i 2025.

- I takt med at stadig flere benytter skadereduserende produkter for å stumpe røyken, oppstår det nye markedsmuligheter for alternativer som snus og e-sigaretter. Også samfunnsmessig er dette en stor gevinst. Det frigjøres over 7000 kjemiske komponenter fra en tobakksigarett når en røyker tar et trekk, og minst 70 av dem er klassifisert som skadelige for menneskers helse, ifølge Centers for Disease Control and Prevention og NHI. Den langsiktige eksponeringen for disse kjemikaliene antas å generere cellemutasjoner som fører til kreft. Det er forbrenningen av tobakken som gjør tobakksigaretter så utrolig skadelige. Det er disse giftstoffene som er hovedårsaken til at det er så helseskadelig å røyke – ikke nikotinet.

Elektroniske sigaretter inneholder nikotin, men inneholder ikke de andre skadelige stoffer som finnes i sigaretter. Dessverre viser undersøkelser at opptil 90% fremdeles betrakter nikotin som skadelig. Faktum er at nikotin er like lite skadelig som koffein. Det Britiske Folkehelseinstituttet, Public Health England, har gjennom forskningsstudier, gjentatte ganger konkludert med at e-sigaretter er minst 95% mindre skadelige enn tobakksigaretter.

Å få folk til å benytte nikotin i stedet for å bruke tobakk ville gjøre en stor forskjell for folks helse - Overgangen fra tobakk til e-sigaretter vil redusere det alvorlige og kostbare folkehelseproblemet fra røykerelatert sykdom. Klarer vi det, kan vi i stedet ta opp problemet med avhengighet til et stoff som i seg selv ikke er for ulik koffeinavhengighet.

Alternativene bør være enkle og intuitive
- Vi vet at mange kvier seg for å gå over til e-sigaretter fordi det oppleves komplisert. Våre løsninger er like lette å bruke som en Nespresso-maskin, men i motsetning til å bytte kaffekapsler, bytter man bare en liten innsats, som vi kaller ePod, med dampevæske. Dette er neste generasjons e-sigaretter og de er betydelig mer brukervennlige enn mange av de store uhåndterlige apparatene som finnes på markedet i dag, stadfester Heidel.

En stor fordel å være norsk
Nordic Light har allerede avtale med en av de største distributørene av merkevarer til dagligvare, faghandel, apotek og kiosker, Bonaventura Scandza. Selskapet mener det i møte med handelen er en stor fordel å være norsk i et marked dominert av store internasjonale aktører.

- Signalene fra kjedene er veldig positive. De er ikke interessert i å gi mer hylleplass til de store globale aktørene, og vil heller satse på nordiske utfordrere. Det er enormt motiverende å være en norsk utfordrer til de store internasjonale kjempene, uttrykker Heidel.

Stor interesse for å investere
Selskapet har med omhu valgt strategien folkefinansiering. De har tro på at de skal lage et norsk industrieventyr for investeringslystene nordmenn.

- E-sigaretter er allerede en folkebevegelse, ved at det er brukerne selv om har drevet frem markedet. Derfor er en folkefinansiering også førstevalget vårt for videre finansiering. 800 000 nordmenn røyker fast, eller av og til. I god tid før tegningsfristen går ut, har vi fått mange henvendelser fra forhenværende og eksisterende røykere over hele landet som vil være med, avslutter Heidel.

Om Nordic Light

Nordic Light er en norsk merkevare, utviklet av et norsk selskap, med norske eiere, helt uavhengig av tobakksindustrien. Selskap stiftet i 2016 som følge av Stortingets vedtak om ny tobakkskadelov med formål om å tilby e-sigaretter, rettet mot personer som ønsker å slutte med helseskadelig tobakksbruk. Selskapet ledes av Norvald Heidel, med internasjonal erfaring fra markedsføring og detaljhandel. Styret består av finansmannen Thomas Christensen (leder), Sparkjøp eier Iwan Eide Knudsen, entreprenør Trond Lyse, advokat Lasse Ødegaard, lege og plastisk kirurg Nils Lykke.

Følg pressemeldinger fra Nordic Light

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Light på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nordic Light